Na otázku, proč chtějí zrovna SUV, ženy často odpovídají, že se v něm cítí bezpečně. Neexistují přitom žádné statistiky, které by dokazovaly, že vozy se zvýšenou karoserií přinášejí posádce nějaké reálné bezpečnostní benefity. Je to jen v naší hlavě. Sedíme výš a máme tak lepší přehled o situaci, v celkově masivnějším autě si připadáme lépe chráněné. To je všechno. V případě Lexusu NX to ovšem neplatí. Dokonale bezpečný pocit, který vás obejme po usednutí do kabiny, potvrzuje nejen působivý výčet technologií, ale i výsledky v nárazových testech. Pojďme se na ně podívat hned v úvodu článku. Zvažujete-li totiž, v čem budete příštích pár let vozit své děti, nic důležitějšího není.

Pětihvězdičková jistota

V bezpečnostních testech udělila nezávislá evropská testovací skupina Euro NCAP modelu NX nejvyšší ohodnocení pěti hvězd. Za ochranu dospělých získalo NX 83 %, za ochranu dětí dokonce 87 %, 83 % za ochranu zranitelných účastníků silničního provozu a 91 % za účinnost bezpečnostních asistenčních systémů. Za suchými čísly se skrývají nadstandardně skvělé výsledky. Vylepšený soubor bezpečnostních funkcí Lexus Safety System+ je teď ještě citlivější na rozpoznávání rizika nehody, například při odbočování na křižovatce, změně jízdních pruhů nebo při hrozícím střetu s chodcem či cyklistou.

Mazda CX-5 dokazuje, že i praktické rodinné auto může být radost řídit

Pokud máte děti, nadchnou vás “chytré dveře”, které malým (a samozřejmě i velkým) pasažérům zabrání jejich otevření do cesty jedoucímu autu nebo cyklistovi. V případě hrozícího nebezpečí auto dává zvukový signál, případně dveře rovnou zablokuje. Zámek se nově otevírá mikrospínačem ukrytým v páčce. Stačí jemné stisknutí a vůbec není třeba tlačit, což je příjemné nejen pro děti, ale i pro nás ženy. Novinka také trochu snižuje i riziko, že vaše ratolesti na parkovišti otlučou dveřmi auta okolo. 

Dotkněte se kvality

Kolonku bezpečnosti bychom měli odškrtnutou bez sebemenšího kompromisu. Totéž lze dle mého názoru říci i o designu. Současné Lexusy jsou propracované do posledního detailu, o čemž se nejlépe přesvědčíte na vlastní oči. Jakkoli je NX fotogenické auto, v reálu vypadá ještě mnohem líp. Je zároveň kompaktní i mohutné, v zákoutích karoserie můžete stále objevovat nové křivky. A to nejlepší čeká uvnitř. Najdete tu jen prvotřídní materiály a špičkové zpracování s finálním dotekem vybraného vkusu. Sedačky přímo lákají k uvelebení, každý ovládací prvek, kterého se můžete dotknout, je hladký, oblý a příjemný. Není třeba mít strach, že si při neopatrném nasedání roztrhnete punčochy nebo hedvábné šaty. Vůbec se nedivím, že Lexus NX získal v soutěži nových vozů magazínu Auto Express za rok 2022 první místo v kategorii Nejlepší luxusní SUV střední třídy. 

Sandra Höner zu Bentrup, designérka barev a materiálů, Mazda
Podle barvy auta se o člověku leccos dozvíte, říká designérka

Všechny zvěsti o tom, že ovládání infotainmentu v Lexusech není právě intuitivní, patří definitivně minulosti. Systém se čtrnáctipalcovou obrazovkou má nejen krásnou grafiku a rychlou odezvu, ale především nekomplikovanou strukturu, ve které se snadno zorientuje úplně každý. Speciální zmínku si zaslouží parkovací kamera, která kromě kompletního výhledu na všechny strany a pohledu z ptačí perspektivy ukazuje třeba i natočení kol. A nesmím zapomenout ani na skvělé audio Mark Levinson, protože pro řadu z nás je právě auto jediným místem, kde si můžeme vychutnat hudbu naplno. Všichni cestující budou mít dostatek místa i odkládacích prostor, pro rodinné využití je dostačující i kufr o objemu 545 litrů.

Komfortní, rychlý, šetrný

Lexus NX si můžete pořídit v hybridní verzi 350h, nebo jako dobíjecí plug-in hybrid 450h+. Červený kousek z testu zastupuje druhou variantu. Jeho pohon se skládá z dvouapůllitrového benzínového motoru a dvou elektromotorů, jednoho na přední a jednoho na zadní nápravě. Celkový výkon činí 309 koní, což je zárukou, že nikdy nebudete mít problém připojit se do dálničního provozu ani předjet na okresce pomalejší auto. Na elektřinu dokáže auto ujet až 75 kilometrů, běžné dojíždění do práce a rodinné taxikaření tak máte během všedního týdne šanci zvládnout téměř bez spalování. A vzhledem k tomu, že elektrický provoz je možný až do rychlosti 135 kilometrů v hodině, nemusíte se ho vzdát ani při dojíždění po dálnici. 

Lexus odtajnil novou generaci svého bestselleru RX
Lexus má novou generaci veleúspěšného RX. Dveře otevře až po kontrole provozu

Lexus však mile překvapí i poté, co se jeho baterie vybije. To je okamžik, kdy některé plug-in hybridy naplno předvedou své stinné stránky - hlučný a slabý spalovací motor, vysokou hmotnost a jako výsledek této kombinace značnou spotřebu. Lexus dokáže se zbytkovou energií mistrně hospodařit a zároveň velmi efektivně rekuperovat. Ani s nastartovaným spalovacím motorem nedělá otravný hluk a stále si příležitostně vypomáhá elektřinou, takže jízda zůstává tichá a příjemná. A co je nejzajímavější - spotřebu jsem i se svou těžkou nohou udržela kolem sedmi litrů benzínu, což je při váze auta malý zázrak. Když jsme u těch zázraků, musím zmínit ještě podvozek naladěný na tu nejkomfortnější notu, jakou si dovedete představit. I po rozbité silnici pluje jako vznášedlo, zároveň se nechá řídit přesně a jistě.

Na kolik vás přijde?

Základní cena plug-in hybridního Lexusu NX 450h+ 4x4 e-Four (nabíjecí verze je vždy se čtyřkolkou) je 1 850 000 Kč. Provedení 350h s pohonem pouze předních kol začíná na částce 1 340 000 Kč. Za co své peníze utrácíte, není zrovna v případě Lexusu těžké identifikovat. Materiály i zpracování mají tu nejvyšší úroveň - zajděte si do autosalonu, posaďte se a dotýkejte se. Další hodnotou jsou dlouholeté zkušenosti na poli hybridních pohonů. Právě na novém NX poznáte, že v elektrifikaci má Lexus před řadou jiných značek citelný náskok. Auto je skvěle vyladěný celek, kterému k dokonalosti chybí už jen šťastná rodinka uvnitř.