"Už nyní víme, že se významně zdvihla návštěvnost. Nikdo neodchází bez emocí. Zaznamenáváme nadšení, pozdvižená obočí i zásadní nesouhlas. Záleží na tom, jak je kdo konzervativní. Pro někoho je téma příliš syrové. Dá se říci, že výstava se buď líbí nebo nelíbí. Mezi tím nic není, “ říká starosta města Jan Čechlovský.

Výstava „Na vlastní oči zahájila sérii projektů Výstavní síně Chrudim provokující expozicí „Na vlastní oči“. Dva absolventi Akademie výtvarných umění v Praze Karel Balcar (1966) a Jan Gemrot (1983). jsou představiteli hyperrealistické malby, jež spočívá v preciznosti a řemeslnosti díla.Karel Balcar, který žije v Lanškrouně, zaznamenává na svých velkoplošných obrazech zejména erotické momenty.

„Většinová společnost je pokládá za ty, které se nacházejí za hranicí normálu,“ říká kurátorka výstavy Kateřina Tučková, která podle záměru Výstavní síně Chrudim soustředila do jedné expozice tvorbu současných výtvarníků mladší a starší generace.

Jan Gemrot se s Karlem Balcarem při studiích nepotkal, je o sedmnáct let mladší. Přesto přistupuje ke své tvorbě s podobným záměrem. Jeho tématem jsou šokující příběhy vězněných a znásilňovaných žen. Gemrot ztvárňuje násilné činy, které byly zaznamenané v policejních ročenkách totalitního režimu.

„Takové projekty, pokud budou dělané dobře, jistě lidi přitáhnou, a to nejen místní. Chrudimské výstavy by se mohly ocitnout na kulturní mapě,“ řekla kurátorka, která při vernisáži výstavy pozorovala reakce návštěvníků. Obnažená realita exponátů podle jejích slov nechává na divákovi, aby se s touto pravdou naservírovanou na velkém „talíři“ vyrovnal. „Málokomu neběží při tomto procesu mráz po zádech. Zatím mi ale nikdo neřekl, že jsou malby bulvární nebo sprosté. Zaznamenala jsem zatím pozitivní reakce návštěvníků,“ dodává Kateřina Tučková.

Výstavu „Na vlastní oči“ lze zhlédnout do konce února. Do Výstavní síně Chrudim vedou dveře z boční strany Divadla Karla Pippicha.