Fotografická tvorba polského umělce Jaroslawa Jaremy z Walbrzychu, který prezentuje na jedenácté výstavě Galerii Slavie svůj cyklus Povídky, Atgetovy snímky něčím silně připomíná.

Jaremovy ulice s omšelými zákoutími a fasádami domů na černobílých snímcích však liduprázdné rozhodně nejsou. Fotograf je totiž tvůrcem aktů. Jeho sličné dámy, jak je Bůh stvořil, se jen tak, jakoby mimochodem procházejí mezi domy třeba jen s nákupní taškou, postávají a protahují se na nárožích, dvorech, u drolících se zdí, u řeky na pražské Kampě, v kulisách trosek chrámu nebo se myjí u umyvadel ve zničených prostorách staré fabriky, která to má už za sebou.

Vlastním pohledem

Fotografie polského umělce mají silný erotický náboj, který umocňují kulisy města s celou svou symbolikou. Nejsou sice nijak novátorské, protože podobné snímky se už dělaly v avantgardních časech dvacátých a třicátých let minulého století, ale Jarema do nich vnáší svůj vlastní pohled a příběh. Jak říká, ve své tvorbě se soustřeďuje především na vztah mezi stávající skutečností a umělým světem, mezi reálnými věcmi a fantazií. „Snažím se prezentovat rovnováhu mezi těmito prvky," vysvětluje.

Fotografie na výstavě mají skutečně moc rozvibrovat fantazii diváka nebo ho znejistit s odkazem na to, zda se mu něco podobného nezdálo ve snu. „Věřím v univerzalitu symbolů, a na jejím základě buduji význam mé tvorby," uvádí Jaroslaw Jarema, jehož fotografie mají výrazný výtvarný charakter, což sám potvrzuje. „V mých pracích navazuji na klasiku, převážně výtvarné umění, ale rovněž poezii, což spojuji s prvky okolního světa."

Pozoruhodná fotografická výstava polského umělce v Galerii Slavie, kde má Fotoklub Náchod domovské právo, skončí v pondělí 31. prosince.

Hynek Šnajdar