Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Projekt "Dny bezpráví" obohatil žáky

Martínkovice - Dne 27. listopadu se uskutečnil v naší škole již 4. ročník projektu pro osmé a deváté ročníky základní školy „Příběhy bezpráví“, který vyhlásila společnost „Člověk v tísni“.

18.12.2008 1
SDÍLEJ:

VÁLEČNÝ VETERÁN JOSEF LEDVINA (na snímku stojící), kterému před devíti dny bylo devadesát let, vyprávěl osmákům a deváťákům základní školy v Martínkovicích o hrůzách II. světové války.Foto: DENÍK/ Jiří Řezník

V rámci projektu jsme si vyslechli životní příběh a následně o něm debatovali s válečným veteránem Josefem Ledvinou, který minulý týden oslavil 90. narozeniny. Dodatečně blahopřejeme a přejeme hodně zdravíčka!

Cílem projektu bylo seznámit žáky s obdobím II. světové války. Se způsobem života, kterým žili vojáci i obyčejní lidé kolem.
Náplní projektového dopoledne byla diskuze k tématu bezpráví, které pak žáci zpracovali ve svých úvahách. Někteří žáci se svého úkolu zhostili svědomitě, jiní se snažili spíše vyhnout svým povinnostem.

Následovala beseda s panem Josefem Ledvinou, který se přímo účastnil v protifašistickém odboji. Poutavě nám 90 minut vyprávěl o svém dětství, o tom, jak chodil do polské školy a ukázal nám i své vysvědčení ze školního roku 1930/1931, které se dochovalo ve výborném stavu až do současnosti (na snímku si vysvědčení prohlíží jedna z žaček, Josef Ledvina stojí v pozadí). Vyprávěl nám, jak dospěl a dostal se do vojenské jednotky, která bojovala proti fašismu na Dukle, v Maďarsku a v Čechách.

Během války byl pan Ledvina těžce raněn a jeho vyprávění o útrapách nemocných, o organizaci ošetřování zraněných, si v dnešní době vůbec neumíme představit. Slyšeli jsme o tom, jak vojáci žili nebo spíše „živořili“ v nelidských podmínkách, co všechno podstupovali a vydrželi, aby mohli bránit naši zem. O tom, jak neměli přístřeší, teplo, oblečení, zbraně, ani základní potřeby dnešního běžného života.
Žáci v závěru besedy diskutovali s panem Ledvinou, dotazovali se ho na sociální úroveň a způsob života, na zbraně používané v bojích, na zásobování a kvalitu jídla.

Po skončení besedy jsme se přesunuli do učebny VII. třídy, kde jsme shlédli dokumentární filmy s názvem ,,Dětští vojáci“ a ,,Orlové nebes“.
Filmy byly zajímavé, nicméně se na žácích pomalu začala projevovat únava. Po této zkušenosti se domníváme, že by bylo vhodnější shlédnout film s válečným příběhem nebo z dokumentárních filmů jen jeden. Následovala by zpětná reflexe, kterou by žáci napsali na závěr celého dopoledne.

Své pocity a dojmy z vyprávění se pak žáci snažili včlenit do slohové práce na dané téma. Jak se jim to povedlo, posuďte sami z několika krátkých výtažků.

(Michaela Lantová, ZŠ a MŠ Martínkovice)

Vyprávění válečného veterána žáky zaujalo

A jak na žáky martínkovické školy zapůsobilo vyprávění pana Ledviny? Posuďte sami.

… šílené období, ve kterém umírali lidé pro nic a za nic… Lucka

… pan Ledvina vyprávěl věci, které bych opravdu nechtěl zažít… Radek

… bylo to ze života. Cítil bych se asi hrozně a nechtěl bych tam být… Dalo mně to ponaučení, jsem rád, že jsem tady… Ervín

… Německo do svých řad najímali děti jako obsluhu dělostřelectva…Petr.V

Bylo to zajímavé a hlavně pravdivé… Můžu být rád, že žiji v takovéto době… Bylo to velice působivé… Přineslo mi to ponaučení a zodpovědělo otázky… Petr D.

… konečně jsem si uvědomil, že ve II. světové válce to nebyla žádná legrace… Pocity z toho moc dobré nemám, je to fakt hrůza… Jirka

… vědět, že někde umírá můj kámoš a já mu nemohu pomoct, je hrozné… Simona

Žáci 8. ročníku ZŠ Martínkovice

…Měli jsme možnost prohlédnout si vysvědčení pana Ledviny z polské školy, kterou navštěvoval. Také jsme si mohli prohlédnout a osahat různá vyznamenání od prezidenta republiky… Martina
…jak měli mizernou stravu, v jakých žili hrozných podmínkách… Hanka

…mluvil o tom, co jedli a jak prožíval, když mu zabili jeho přátele a jaká utržil zranění… Honza

…v situaci pana Ledviny bych těžko zvládal každodenní nápor a chlad… Jakub N.

…na vlastní uši jsem slyšel, jak probíhala 2. světová válka…ani jsem nevěděl, že pan Ledvina je válečný veterán…zaujalo mě, jak vyprávěl o smrti svých kamarádů… Jakub Š.

…vyprávěl o tom, že má v těle ještě střepinu… Marek

…jaký měl pocit, když mu umřeli jeho kamarádi, když vedle nich vybuchla mina… David

Na závěr několik žákovských postřehů z celého projektu:

…Nevím, jak bych se cítil v takové situaci, to bych musel tu válku prožít. Bezpráví je i dnes, je všude – ve škole, venku – prostě všude. Můj názor na 2. světovou válku? Řekl bych, že nebyla nutná. Proč zrovna bojovali? Proč se nemohli dohodnout? Takhle zemřelo hodně lidí. Projekt mě moc nezaujal, protože mě nebaví minulost, mě zajímá, co bude, ne co bylo…⋌Pavel

…Já sám bych v té situaci bojoval, dokud bych nepadl, jen aby zvítězilo dobro nad zlem. Můj názor je ten, že nemusela 2. světová válka být, kdyby se nenarodil Adolf Hitler… Tonda

…Můj vlastní názor na světovou válku? Hlavně že jsme přežili a jsem rád, že jsem v té době nebyl. Druhá světová válka je minulostí… ⋌Jaromír

…Můj názor na 2. světovou válku: něco takového se už asi nebude opakovat… Tomáš

…Já osobně bych válku nechtěl prožít, protože bych se bál… David

…V takové situaci bych nevěděl, co mám dělat, asi bych se snažil bojovat, nic jiného by mně nezbývalo… To, co jsme se dověděli po tolika letech, je zázračné… Jakub L.

…Ve druhé válce bych nechtěl žít, protože ta doba byla velmi krutá. Kdybych tehdyžil, tak bych nejspíš spáchal sebevraždu… Marek

…Vždy jsem si myslel, že válka byla pohodová a chtěl jsem to zažít. Teď vím, že to byla jatka a nikdy to nechci zažít… Jakub Š.

…Závěrem bych řekl, že celkově se mi čtvrteční projekt s účastí pana Ledviny a shlédnutí dokumentů velmi líbil a hlavně mě zaujal… Jakub N.

…V druhé světové válce to musel být horor. Projekt se mi hodně líbil, i když byl smutný… Honza

…Z tohoto projektu jsem si nejvíc informací vzala právě z vyprávění pana Ledviny… Hanka

…Obdivuji, že pan Ledvina se s námi podělil o své zážitky. Několikrát měl slzy na krajíčku, ale nerozplakal se a vyprávěl dál. Vzhledem k tomu, že mu je již tolik let, zdá se mi ještě dost silný… Martina

(Žáci 9. ročníku ZŠ Martínkovice)

18.12.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ilustrační snímek.

Kuriozity volebních místností: Autoservis, dům hasičů i sauna

Ilustrační foto.

Češi v cizině se k volebním urnám nehrnou

Nahodil Náchod konečně motory?

Náchodsko - Až v pátém kole se dočkali premiérového vítězství v letošním ročníku Krajské ligy mužů hokejisté Náchoda. O překvapení se pak postaral Hronov, který zvítězil na horkém ledě Nové Paky. Bez vstřeleného gólu a bez bodů se naopak vraceli z Třebechovic hokejisté Jaroměře.

Neštěstí na Pražské. Pod koly kamionu zemřela žena

Náchod - Ve čtvrtek krátce před 14. hodinou došlo v Náchodě na Pražské, nedaleko mlýna, k tragické nehodě. Jednaosmdesátiletá žena, která se snažila přejít silnici v rekonstrukci, skončila pod koly kamionu. Vážným zraněním na místě podlehla.

AKTUALIZOVÁNO

Superdebata Deníku: nikdo nechce vládu ANO. Ať už bez Babiše, nebo s ním

/SLEDOVALI JSME ON-LINE, GRAFIKA, VIDEO/ Pouhý den před sněmovními volbami se v redakci Deníku sešla desítka zástupců politických stran při předvolební superdebatě. Na přetřes přišla všeobecně probíraná témata - ať už elektronická evidence tržeb, přijetí eura či přijímání migrantů. Z odpovědí také vyplynulo, že favorit voleb ANO to bude mít v případě výhry s formováním vlády složité. 

Provoz na pěší zóně Kamenice se bude regulovat sloupkem

Náchod - Náchodskou Kamenici, která je označená jako pěší zóna, plní stále více automobilů. Vedení města proto rozhodlo o opětovném nainstalování výsuvného sloupku v místě výjezdu z ulice Kamenice do okružní křižovatky u Itálie.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení