Jiří Ptáček, jehož výstavu Slavie plánovala již v loňském roce na podzim, ke „Ctihodné periferii“ uvádí: „Cílem výstavy je nejen zpráva, že periferie někoho inspirují, ale hlavně podnícení zájmu o podmínky, v nichž žijí návštěvníci výstavy. Všude lze nalézt dost podnětů pro osobité vyjádření postavení člověka ve světě a před žádným prostředím není třeba utíkat… Zároveň jsem se snažil vybrat díla, která nejenže čerpají svůj námět z prostředí maloměsta a venkova, ale také upozorňují na jejich cti-hodné rysy …“


Hlavním organizátorem výstavy je Luděk Rathouský, dnes již uznávaný umělec současné české scény. Sám z „periferie“ pochází - vyrostl na Náchodsku (narozen v Broumově).


S broumovským výtvarníkem, fotografem a především teoretikem umění Petrem Staňkem vytvořili před několika lety tandem, jehož hlavním záměrem bylo právě „spojit centra s okrajem“. Sám Staněk, od poloviny 90. let působící převážně na poli teorie, k současnému umění dodává: „Drtivá většina populace, a to i městské, se domnívá, že výtvarné umění jsou pouze tradiční obory, jak byly ve vědní disciplíně dějin umění zakotveny v první polovině 19. století… O naučeném vkusu běžné veřejnosti nejlépe vypovídá fakt, že jejich představa o umění odpovídá pravidlům předminulého století. Nabízené regionální výstavy pak nabízejí toliko „potěchu oka“… a divák se ve svém přesvědčení utvrzuje. Protypicky zakonzervovaného člověka je pak nemyslitelné přijmout skutečnost, a to povýtce logickou, že by se umění mohlo či mělo někam posunout…“


Přímo ideálním doprovodem akce bude česko-polské sdružení J.S.T.E. ARTYŽOK a DRED, soustředěné kolem performátora a lingvisty Ondřeje Pumra. Při příležitosti výstavy předvedou „předpramiéru“ dalšího z řady Dekalogů „Písně z prvního a dalšího smrživota“.
Jak prozradil principál skupiny, představí „speciální kleštěnou slávistickou verzi-torzo.“