V posledních dnech se v bulvárních médiích vyrojila vlna spekulací o náhlé smrti známého dirigenta Františka Preislera mladšího, který při koncertech doprovázel například Karla Gotta, Lucii Bílou, Helenu Vondráčkovou, Evu Urbanovou, Petra Koláře, Daniela Hůlku či legendární Alexandrovce.


Jak náš Deník informoval jako první, srdce dirigenta, jenž byl podepsán pod prvním českým nastudováním úspěšného muzikálu Jesus Christ Superstar a který spolupracoval i s pardubickou komorní filharmonií, dotlouklo v pouhých třiatřiceti letech v Itálii při koupání v moři.

„Všechny spekulace bulváru o jiných příčinách Františkova úmrtí považuji za nesmyslné. Sám moc dobře vím, jak těžce byl nemocný,“ konstatoval Pardubák Jan Adam, který s Františkem Preislerem mladším spolupracoval na Gottově albu Má pouť.

Stále jsou v šoku

„Stále se z jeho předčasného odchodu nemůžeme vzpamatovat. Měli jsme spoustu plánů na nové album s Karlem Gottem a Evou Urbanovou. Obávám se, že bez Františka je vůbec nebude možné realizovat,“ poznamenal Jan Adam.
„Spekulace bulvárních médií se mi vůbec nelíbí. Hlavně z hlediska jeho rodiny se mi tento přístup zdá být značně neseriózní. Myslím, že si osobnost jeho formátu takový hyenismus nezasloužila,“ prohlásil pardubický člen Akademie populární hudby Jiří Petr.
O svou velkou hvězdu přišel i Mezinárodní operní festival Smetanova Litomyšl.

Uměleckého ředitele přehlídky nečekaná Preislerova smrt překvapila. Společně připravovali pro jubilejní padesátý ročník Smetanovy Litomyšle originální projekt.

„Přesně před měsícem jsme stáli s Františkem, kolegou Piknou, vedoucím produkce Kalouskem a docentem Preislerem, otcem dirigenta, na zimním stadionu. Kreslili jsme náčrty, kam umístíme pódium, sbor, smyčce nebo sólisty. Chtěli jsme udělat velký koncert z oblíbené řady ,Na přání’, který by spojil svět rockové a klasické hudby, tedy projekt, jenž se na zámek až tak nehodí. Také očekávanému zájmu by kapacita dva tisíce diváků vyhovovala lépe. Účast na projektu přislíbila i Eva Urbanová, která měla zpívat takové věci, které od ní publikum v Litomyšli ještě nikdy neslyšelo. Nyní nevidím možnost, jak tento koncert bez Františka uskutečnit,“ přiznal umělecký ředitel festivalu Vojtěch Stříteský.

S Františkem Preislerem se poprvé potkal před jedenácti lety, kdy v Litomyšli dirigoval v zámeckém amfiteátru Smetanovu operu Hubička. Později se jejich spolupráce prohloubila. „Poznali jsme, že František Preisler je zcela mimořádný dirigent s obrovským talentem. Byl to hudebník, kterého múzy políbily natolik, že již v raném mládí a vlastně jako dirigentský elév dokázal řídit opravdu velké opery a projekty, jako je Jesus Christus Superstar. Byl schopný citlivě doprovázet i největší hvězdy operních pódií, třeba Kurta Rydla,“ podotkl Stříteský.

S Františkem Preislerem byli nejen dlouholetí spolupracovníci, ale také přátelé. „O sebevraždě a dalších dohadech, které se objevily v bulváru, hovořit nechci. František chtěl žít a přál si dirigovat,“ domnívá se umělecký ředitel Smetanovy Litomyšle.
Nyní má před sebou dramaturgii dalších ročníků operního festivalu, kde se zesnulým dirigentem najisto počítal. Podle jeho slov však některé věci nikdo nedokáže udělat tak jako František Preisler.

Bude mu chybět!


„Bude mi chybět ovšem také jako člověk, protože byl výborný kamarád a společník. Vzpomínám s díky, že jsem s ním strávil tolik času, že jsem ho znal a spolupracoval s ním. Naše setkání ale nebyla jenom o práci, šli jsme si třeba v Praze jen tak někam sednout,“ dodal Vojtěch Stříteský, který nezapomene ani na Preislerova vystoupení na Smetanově Litomyšli.

„Diváci tleskali Františkovi vestoje, klidně i dupali, pískali, skoro křičeli, což není na operním festivalu příliš běžné. Takto například končilo provedení Orffovy kantáty Carmina Burana v roce 2001. Jeho obrovský rozsah v mnoha sférách hudby také znamenal mimořádné výdaje energie. Avšak aby energii také přijímal, na to měl František moc málo času,“ nechal se slyšet Vojtěch Stříteský, který chtěl se známým dirigentem spolupracovat i ve své nové roli ředitele pardubické komorní filharmonie. Té se ujme začátkem příštího roku.

Na letošním festivalu Smetanova Litomyšl František Preisler dirigoval úspěšný projekt Koncert na přání - Ve světě dětí, který končil písničkou ze Tří veteránů, již při přídavku zpívalo společně i vyprodané II. zámecké nádvoří: „Hlavně nesmí býti smutno, natož aby se brečelo…“.



Na setkání se zesnulým dirigentem Františkem Preislerem mladším vzpomíná i lanškrounský katolický farář Zbigniew Czendlik: „S panem Preislerem jsem se několikrát osobně potkal, vždy na mě působil pohodovým dojmem. O jeho genialitě svědčilo prostředí hvězd, v němž žil a pro které pracoval. Byli to lidé různých žánrů od vážné hudby, v níž se především realizoval, až po pop, což jen podtrhuje jeho výjimečnost. Mimořádní kumštýři velmi často žijí intenzivním, ale krátkým životem. Bohužel, tento osud potkal i jeho. I tato skutečnost poněkud paradoxně znovu jen podtrhuje mimořádnost Františka Preislera.“