Humorně laděná reklama poběží na mnoha televizních stanicích v zahraničí, poprvé bude k vidění ke konci týdne na stránkách sdružení České dědictví UNESCO, řekla výkonná ředitelka sdružení a mluvčí Litomyšle Michaela Severová.

"Zahraniční návštěvníci obecně vyhledávají památky UNESCO. Funguje to tak, že čím cestovka, která sem vozí zahraniční klienty, pochází dál od České republiky, tím víc bere nálepku UNESCO za bernou minci a záruku kvality a bez obav sem turisty pošle," řekla Severová.

Kampaň poběží od poloviny října do poloviny prosince na satelitních televizích v České republice, Maďarsku, Bulharsku, Srbsku, Slovinsku, Španělsku a z části také v Portugalsku.

"Ve 1300 reprízách se spoty objeví na stanicích, které sledují lidé se zájmem o turistiku. Půjde například o National Geographic, Discovery Channel, Viajar TV, TV Spektrum a AXN," řekla Severová.

Reklamní spot o délce 30 a 60 sekund má diváka pobavit, a proto v něm mimo jiné ožijí sochy i obrazy. Chrlič na chrámu svaté Barbory v Kutné Hoře dostane chuť na zmrzlinu, a proto se rozběhne za dívkou, která si nese kornout. Podruhé pes ze slavného obrazu Apollon a Marsyas od Tiziana v Kroměříži zavětří vůni uzeniny z bagety, na které si pochutnává návštěvník obrazárny. Na sloupu Nejsvětější Trojice v Olomouci zase ožije socha, která drží malého chlapec, a rozverně si jej nadhodí.

Přestože je Pardubický kraj na chvostu návštěvnosti zahraničních turistů, Litomyšl cizinci neopomíjejí. Podle Severové jich na zámek a za dalšími památkami města jezdí stále víc, především Japonci, ale i obyvatelé evropských zemí. Během hlavní turistické sezony navštívilo litomyšlský zámek téměř o 6700 více platících návštěvníků. Expozice letos vidělo zhruba 26.800 lidí.