Nadávání na stav silnic patří k rutině pro ty, kdo sednou za volant a vymetou nějakou tu díru. Na poškozování silnic se podepisují kromě jiného i přetížené nákladní automobily. Nedávná kontrola celní správy, která je oprávněna vážit vozidla různých kategorií a jejich jízdních souprav, odhalila u hraničního přechodu v Bělovsi, že polští řidiči jezdící po českých silnicích si s nejvyšší technicky přípustnou hmotností příliš hlavu nelámou. Ze šesti zvážených vozů s polskými "espézetkami" se pouze dva vešly do limitu a zbývající čtyři byly přetíženy. Pravidla rozhodně neporušily jen o pár kilogramů - největší nálož činila dvě a půl tuny nad limit.

Mobilní váhy, které celníci při svých kontrolách využívají, zaznamenaly u vozidel s polskými registračními značkami přetížení o 2 500, 1 050, 500 a 450 kilogramů.
V síti celníků u hranic v Bělovsi uvázly ze šesti vážených vozů hned čtyři

Přetížené kamiony (zdaleka nejen ty zahraniční) jsou u nás bohužel celkem běžnou praxí, což se negativně projevuje na stavu českých silnic. Nadměrné zatížení vozidla může mít na svědomí i změnu jízdních vlastností, která může mít v provozu katastrofální následky - od delší brzdné dráhy počínaje přes zvýšené riziko smyku po násobně vyššímu riziku defektu.

Pokuta v maximální výši 15 tisíc korun ale pro dopravce není žádným velkým strašákem. Pokud se sankce nezvýší na částku, která by dramatičtěji hrábla do ekonomických možností autodopravců, tak provozovatele pojedou i nadále v přetížených kolejích.