Smyk je ve vysokém procentu způsobený nebo zaviněný chybou řidiče. Kluzká nebo namrzlá silnice ve spojení s rychlou jízdou v mnohých případech končí dopravní nehodou. „Když už ke smyku dojde, obecně lze použít pravidlo: nebrzdit, vyšlápnout spojku a vyrovnávat jízdu volantem," radí policejní mluvčí Lucie Konečná.

Řidič jedoucí ve směru od Police nad Metují zřejmě nepřizpůsobil rychlost jízdy a na zasněžené vozovce dostal v pravotočivé zatáčce smyk.  Zastavil se až o plot.Řidič jedoucí ve směru od Police nad Metují zřejmě nepřizpůsobil rychlost jízdy a na zasněžené vozovce dostal v pravotočivé zatáčce smyk. Zastavil se až o plot.Zdroj: Policie ČR

Je dobré vědět, jaký náhon vozidlo má. Jiný smyk dostane automobil s předním náhonem a jiný smyk bude řešit řidič s náhonem zadním. „Většina odborníků se ale přiklání k všeobecnému pravidlu. Brzdit se má před zatáčkou, v ní už ne. Do zatáčky se tedy vjíždí pomalu, projíždí se při pravém okraji silnice a dokončí se výjezd. Při smyku, ať už přední nebo zadní nápravy, se doporučuje okamžitě ubrat plyn a nebrzdit. Se zablokovanými koly se automobil hůře ovládá. Výhodu má řidič, který má svůj dopravní prostředek vybaven ABS - antiblokovacím systémem brzd, ESP - elektronickou stabilizací podvozku nebo TCS - protiskluzovým systémem kol," vysvětluje mluvčí.

Jak zvládnout smyk přední nápravy (vůz dostatečně nezatáčí):
- ubrat plyn
- nepoužívat brzdu
- volantem pouze vyrovnávat, aby vůz zůstal na silnici
- sešlápnout spojku do doby, než se podaří smyk vyrovnat

Jak zvládnout smyk zadní nápravy (auto se točí kolem své osy tzv. „hodiny“)
- ubrat plyn
- nikdy nebrzdit
- natočit volant proti vybočení zádi a sešlápnout spojku (když se záď auta natočí doprava, točte volantem doleva a naopak - dráha vozu by se měla vyrovnat a měli byste zůstat na silnici)

Nejen pokles teplot, ale i sníh může řidičům v nadcházejícím období při jízdě s vozidlem zkomplikovat dopravu. Policisté připomínají, že v období od 1. listopadu do 31. března musí na vozidlech používat zimní pneumatiky, což stanovuje Zákon číslo 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích.

Určitě každý řidič zaznamenal rozdíly v jízdě na suchém nebo namrzlém povrchu komunikací:
Zimní pneumatika vykazuje rozdílné vlastnosti než letní.
Při nižších teplotách, má vyšší přilnavost na mokrém povrchu.
Projíždění po mostních konstrukcích – s opatrností, částečně namrzlé úseky.
Pozor na déšť při teplotách pod bodem mrazu – tvoření námrazy.
Na silnici může být posypová sůl, ale pozor – při teplotách hluboko pod
bodem mrazu je neúčinná!
Dodržovat větší odstup za jedoucím vozidlem před vámi – v zimě delší brzdná dráha.
Projíždění zatáček – přibrzdit předem, v zatáčce jen s velkou opatrností.
Nezapomeňte kontrolovat správný tlak pneumatik na přední i zadní nápravě.
Před delší jízdou si zjistěte předpověď počasí, pokud hlásí náhlé změny nebo husté sněžení, učiňte patřičná opatření k bezpečnému dojezdu i návratu nebo podle okolností nevyjíždějte. 
Zdroj: Policie ČR

Policisté také připomínají, že řidič nesmí řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran, řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. „Upozorňujeme řidiče, že nebezpečný může být při jízdě i sníh na střeše a kapotě, který se při zabrzdění může posunout na skla a zakrývat výhled. V těchto situacích nelze vyloučit, že dojde k dopravní nehodě, při které může být zraněna osoba i poškozen majetek," varuje Lucie Konečná.