Dobrou a špatnou zprávu přinesla policejní statistika nehod. Počet havárií v loňském roce na Hradecku výrazně klesl, tragédií ale stále neubývá.
„Vloni policie v okrese vyšetřovala 2625 dopravních nehod, což je o 465 karambolů méně než v roce 2007,“ uvedla mluvčí hradecké policie Anna Pešavová.
Dopravní odborníci i policisté se shodují, že za lepší bilancí je jediná stavba – hradecká dálnice D11. Zatímco stará cesta z Hradce na Prahu nesla nálepku silnice smrti, na dálnici, která ji z velké části nahradila, vloni žádný člověk nezemřel.
„Měli jsme tu do dvou stovek nehod s třemi těžkými zraněními. Dálnice je mnohem bezpečnější, neexistuje tu jízda v protisměru. Kdyby řidiči za volantem nespali, tak jsme téměř bez práce,“ řekl vedoucí dálničního oddělení policie v Pravech na Pardubicku Richard Hušek.
Počet obětí na Hradecku však stále zůstává velmi vysoký. Domů vloni z cest nedorazilo šestadvacet lidí. V porovnání s rokem 2007 je počet mrtvých osob o čtyři vyšší.
„Nejnebezpečnější silnicí už není díky dálnici stará jedenáctka na Prahu, ale komunikace z Hradce na Náchod. Na druhém místě bude výpadovka na Brno. Nehody ve směru na Jičín jsou ojedinělé, silnice je dost široká,“ řekl policejní vyšetřovatel vážných nehod Milan Pavliš.
Nejkrvavější havárie se však odehrála 27. října v Hradci Králové u křižovatky Koruna. Šestadvacetiletý řidič opelu nezvládl zatáčku a narazil do stromu. Z pětičlenné posádky přežila pouze patnáctiletá dívka, která zůstala zaklíněná v troskách vozu. Pitva řidiče odhalila stopy po alkoholu a marihuaně.
Nejpropíranější kolize se stala 24. července u Smiřic. Bývalý hokejový reprezentant a asistent trenéra HC Moeller Pardubice Ladislav Lubina způsobil střet čtyř aut, při kterém zemřel 61letý otev fotbalisty Vratislava Lokvence. Lubina po nehodě utekl a přihlásil se sám na policii až po několika hodinách. Teď mu za ublížení na zdraví z nedbalosti s následkem smrti hrozí až pět let vězení.
„Při nehodách se vloni navíc 89 lidí zranilo těžce a 342 lehce. Počty jsou srovnatelné s rokem 2007,“ řekla policistka Anna Pešavová.
Celková škoda dosáhla 128 milionů korun, o 13 milionů méně než v předchozím roce.
Drtivá většina nehod, 1921, se stala ve městech a obcích. Nejčastější příčinou byl s 1613 případy nesprávný způsob jízdy. Druhé místo obsadilo nedání přednosti s 534 kolizemi, bronz patří nepřiměřené rychlosti, která stála na začátku 296 karambolů.
„Opilí řidiči zavinili 89 dopravních nehod, cyklisté 40, chodci patnáct a lesní zvěř způsobila 105 havárií,“ dodala Anna Pešavová.(raš)