Za poslední rok policisté zaznamenali pouze jednu, a ta málem skončila tragicky.

K tomuto kurióznímu karambolu, při němž naštěstí nebyl nikdo zraněn, došlo ve 13.20 hodin v listopadu minulého roku v Malém Poříčí na železničním přejezdu.


„Řidič osobního automobilu Seat Ibiza přehlédl přes zamlžená okénka výstražná světla zabezpečovacího zařízení. I když se k přejezdu blížil sníženou rychlostí, nezpozoroval včas osobní vlak jedoucí směrem od Hronova na Náchod. Po zabrždění zasahoval vozem do kolejiště a vlak pravou přední částí narazil do předku vozu,“ popsala tehdejší železniční nehodu mluvčí policie Prachařová. Při této dopravní nehodě došlo pouze ke hmotné škodě na vozidle a na vlakové soupravě. Dechová zkouška na alkohol byla negativní. Cestující ve vlaku byli dopraveni zpět na nádraží v Hronově náhradní soupravou.


Více podobných nehod se už do dnešního dne nestalo. „Víme pouze o dvou dokonaných sebevraždách. Jedna z nich se stala na železniční trati kousek za masokombinátem v České Skalici a druhá nedaleko Hronova. Oba sebevrazi vstoupili pod vlak dobrovolně. Nešlo tedy o nehodu z nepozornosti, nebo že by selhalo zabezpečovací zařízení na přejezdu,“ dodala Prachařová.

Za poslední rok policisté zaznamenali pouze jednu, a ta málem skončila tragicky.

Na železničních přejezdech v okrese nebývají nehody

„Vlaku vždycky přednost dej, kontaktu s ním se vyhýbej. Červená stůj znamená stejně jak břevna závor spuštěná. Nepředjížděj! Nezastavuj! Neriskuj! Slyšíš-li vlak, raději STŮJ! Rozhlížej se vlevo vpravo, na přejezdu vlak má právo; vlak je totiž těžká váha.

Nevyhraješ! Marná sláva!“ Tato výstražná básnička je součástí webových stránek Drážní inspekce. A není to jen infantilní říkanka. Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích jednoznačně stanovuje povinnosti řidičů při přejíždění železničních přejezdů. Přitom nejdůležitější je pravidlo, že vlak má vždy přednost a řidič se musí přesvědčit, zda může přejezd bezpečně přejet. V posledních letech zaznamenává Drážní inspekce velmi vysoký počet smrtelných nehod na železničních přejezdech. Zatímco dříve lidé umírali při každé desáté nehodě na přejezdu, nyní je to již při každé sedmé nehodě. Naštěstí v této černé statistice za poslední rok nefiguruje náchodský okres, kde došlo pouze vloni v listopadu k jedné nehodě na železničním přejezdu, kdy se střetl automobil s vlakem v Malém Poříčí u Náchoda. Tento střet se naštěstí obešel bez zranění.


V okrese je železničních přejezdů poměrně hodně. Ještě donedávna byly dřevěné závory na přejezdu u zastávky v Bohuslavicích nad Metují, kde je spouštěla a zvedala obsluha ručně. Nějaké auto tam jednu ze závor urazilo a bylo nutné celou věc řešit. „Bylo zde nainstalováno nové moderní zabezpečovací zařízení, které brání tomu, aby řidiči vjeli do kolejiště, přetnuli dráhu projíždějícímu vlaku a došlo k tragédii,“ říkají železničáři.
Některé železniční přejezdy nejsou příliš bezpečné, ale obecně platí, že viníky nehod bývají zpravidla řidiči automobilů. „Za volantem sedím několik hodin denně. Na Náchodsku jsou železniční přejezdy poměrně bezpečné. Možná by se něco našlo, ale teď si hned nevzpomenu,“ řekl nám řidič Jan Koutecký z Náchoda. Také Tomáš Forman z České Skalice, který také tráví dost času za volantem, má pocit, že se situace v tomto ohledu zlepšila. „Přejezdy jsou už v daleko lepším stavu. Nemyslím si, že by v okrese byl nějaký vyloženě nebezpečný přejezd,“ uvedl Forman.


V ne příliš dobrém technickém stavu je železniční přejezd v Jaroměři nedaleko od železničního nádraží. Tento přejezd by potřeboval rekonstrukci. Řidiči si však ani tak nestěžují na jeho stav, ale spíše na dlouhé fronty automobilů, které se tady často tvoří. protože se z nádraží rozjíždějí vlajy do mnoha směrů. „Přejezd není nijak nebezpečný. Ale jsou řidiči, kteří riskují. Nemají dost trpělivosti,“ tvrdí Jiří Ondřej z Jaroměře.


V České republice je na devět tisíc železničních přejezdů. Každý musí odpovídat příslušným zákonům, vyhláškám a normám. „Při dodržování všech pravidel ze strany účastníků silničního provozu je tedy střet s vlakem zcela vyloučen. Přesto na nich při několika stech nehodách ročně zahynou desítky osob. V drtivé většině jsou viníky účastníci silničního provozu, kteří vjedou na přejezd v době, kdy to zákon zakazuje,“ tvrdí pracovníci Drážní inspekce.
Riskantní chování řidičů automobilů potvrzuje i dlouhodobá statistika Drážní inspekce. Podle ní se na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením, jichž je pouze čtvrtina z celkového počtu, odehrává takřka polovina všech nehod.


Drážní inspekce usiluje o to, aby co největší množství těchto přejezdů bylo doplněno závorami. Tento způsob řešení úrovňového křížení silnice a dráhy se z dlouhodobého hlediska jeví jako nejméně rizikový.