Ve špičkách se zde tvoří dlouhé fronty a kamiony, autobusy a další automobily mnohdy stojí nekonečné minuty až na vysokovském kopci. Zdá se, že jedině rychlé dopravní rozhodnutí kompetentních orgánů Náchod spasí a zabrání blížícímu se dopravnímu kolapsu.


Již řadu let se ve městě hovoří o nutnosti stavby silničního obchvatu Náchoda. Přestože se v této věci stále jedná, zahájení stavby je v nedohlednu. Další variantou, která by mohla městu dopravně ulehčit je výstavba silnice z Hradce Králové přes Jaroměř na státní hranici s Polskem v Královci. „O řešení vzniklé situace se hodně píše, ještě více mluví, ale málo činí,“ domnívá se manažer Hospodářské komory František Molík. Podle něj se však určité náznaky na zlepšení situace občas objeví. Například 18. března 2005 podepsali ministři dopravy Polska a České republiky smlouvu o výstavbě silnice ve směru Hradec Králové – Jaroměř – Královec – Lubavka – Legnice a Vratislav. „Ve smlouvě je uveden termín propojení na společných hranicích po roce 2010. Musím ale říci, že Poláci se na výstavbu této silnice připravují daleko pečlivěji než česká strana,“ tvrdí Molík.


V srpnu letošního roku v Polsku Stálý výbor rady ministrů dosáhl kompromisního řešení ve výdajích na výstavbu silnic do roku 2012 a bylo rozděleno 126 miliard zlotých. „Pro nás v Královéhradeckém kraji je ale zajímavá informace především o výstavbě silnice ve směru Královec – Lubavka. Stavba je naplánována na několik etap s otevíráním jednotlivých úseků v letech 2010 až 2013,“ uvedl manažer Molík. Někteří občané Náchoda nevědí, zda je lepší stavba obchvatu nebo dálnice na Královec. „Je mi skoro jedno, která z variant bude zvolena, hlavně když to pomůže městu. Jestliže se bude o tom jenom mluvit a nic nedělat, tak se dopravou ve městě zadusíme,“ sdělil nám občan města Jiří Víšek.


Také řidič autobusu na pravidelné lince do Náchoda se domnívá, že je nejvyšší čas přikročit k nějakému konkrétnímu řešení. Je to skutečně neúnosné. Ještě před dvěmi třemi lety jsem jel úsek ze Starého Města na autobusové nádraží za necelých deset minut, teď jedu i čtyřicet minut. To ještě nepočítán zdržení, které naberu v České Skalici, kde je doprava podobně katastrofální jako v Náchodě,“ nechal se slyšet šofér autobusu.