Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bratři Svobodovi vyrazili na německou rallye

Meziměstí – Svoboda Tatra team, který pravidelně sbírá vavříny na prestižních evropských závodech v rallye, se chystá na další souboj se zahraniční konkurencí.

23.9.2010
SDÍLEJ:

Zatím poslední úspěch bratrů Svobodových. Svoboda Tatra team si z Rallye Baja Hungaria přivezl pohár za třetí místo.Foto: Jiří Máslo

Stane se tak už dnes na Rallye–Trail Germany, která se pojede v oblasti mezi městy Hamburk a Rostock. Stejně jako na nedávné Rallye Baja Hungaria, odkud si posádka Tatry přivezla třetí místo, čekají na závodníky rychlé tratě.

„Měl by převládat písčito – hlinitý povrch, někde bude i štěrk,“ říká řidič závodní Tatry František Svoboda. „Trať by tak měla být hodně rychlá. V některých úsecích se bude jezdit i sto padesáti kilometrovou rychlosti,“ dodal.

Létající Tatra

Taková rychlost je pro závodníky požitkem a pro diváky fantastickou atrakcí. Tatra vážící devět tun, totiž dokáže létat i jeden metr nad zemí a skoky protáhnout i na deset metrů.

Méně slavné, je to však s bezpečností. „Při sto padesáti stačí zvlněný povrch, nebo chyba řidiče a jsme krůček od nehody,“ vysvětluje navigátor Václav Svoboda.

A ví přesně o čem mluví. On i jeho bratr František, si to už zažili.

Bylo to v Německu na Baja Saxonia v roce 2008. Jejich Tatra se tehdy řítila 127 kilometrovou rychlostí. „Najeli jsme na skok, auto letělo vzduchem a při dopadu nevydržela levá přední pneumatika,“ popisuje zážitek řidič. „To už se auto nedalo udržet na trati. A pak jsem nad ním ztratil kontrolu úplně. Pak šla Tatra do smyku a na bok. Po něm jela třicet metrů a nakonec se dostala na střechu. I po ní klouzala dalších několik metrů, bylo to fakt děsivé,“ dodává.

Havárie nezůstala bez následků. „Po defektu pneumatiky jsem snažil udržet řízení, a tedy i Tatru na trati,“ pokračuje František. „Volant se ale nekontrolovatelně roztočil a nadvakrát mi zlomil pravou ruku. Do teď v ní mám dvě titanové destičky a dvanáct šroubů. Ruka ale funguje! Němečtí chirurgové odvedli výbornou práci,“ dodal vděčně řidič.

Ani bratr Václav nevyvázl bez zranění. Původně si myslel, že je v pořádku. Když ale bratra navštívil v nemocnici, napadlo ho, se nechat vyšetřit. Bolely ho totiž prsty pravé ruky. Vyšetření ukázalo, že je má zlomené, a to hned čtyři z pěti! Při nárazu totiž došlo k deformaci ochranného rámu kabiny a on se držel madla. To mu pak skříplo a polámalo prsty.

Jedeme vyhrát, říkají závodníci

Krušné chvilky jsou však už zapomenuty a řidič František Svoboda, spolu s navigátorem Václavem Svobodou a druhým navigátorem Martinem Kalousem, se hrnou do dalšího závodění. Třídenní Rallyee Trail Germany, jim nabízí celkem tři etapy. Jako první má být páteční patnácti kilometrový prolog, který určí jejich místo na startu sobotní etapy.

Víkendové zápolení pak před ně postaví zhruba čtyři stovky kilometrů ostré závodní trati. „Jedeme vyhrát, ale všechno je o štěstí. Máme respekt z konkurence,“ říká navigátor Václav Svoboda.

V Německu se přitom utkají se sedmi dalšími posádkami. Za nejsilnější považují Holanďany a Němce. Oboje vybavené špičkovými trucky Iveco a Mercedes. „S některými jsme se už potkali letos na prestižní rallye Baja Saxonia. Jasně, byli jsme první. Ale to neznamená, že vítězství, bereme jako samozřejmost,“ zdůrazňuje František Svoboda.

Za silný považují bratři Svobodové i Jansa team z Prahy, který závodí s Tatrou 815. „Už jsme se potkali dvakrát v Německu a jednou u Prunéřova. Pokaždé jsme vyhráli. Ale jen s odřenýma ušima! Jsou totiž vynikající,“ uznává kvalitu soupeře František.

Atraktivitu Rallye–Trail Germany, nebudou zajišťovat jen souboje trucků. Na rychlých tratích se mezi sebou utkají i osobní auta, motocykly a čtyřkolky. Chybět nebudou ani nákladní vozy do 7,5 tuny.

(Jiří Máslo)

23.9.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Nahodil Náchod konečně motory?

Neštěstí na Pražské. Pod koly kamionu zemřela žena
14

Neštěstí na Pražské. Pod koly kamionu zemřela žena

AKTUALIZOVÁNO

Superdebata Deníku: nikdo nechce vládu ANO. Ať už bez Babiše, nebo s ním

/SLEDOVALI JSME ON-LINE, GRAFIKA, VIDEO/ Pouhý den před sněmovními volbami se v redakci Deníku sešla desítka zástupců politických stran při předvolební superdebatě. Na přetřes přišla všeobecně probíraná témata - ať už elektronická evidence tržeb, přijetí eura či přijímání migrantů. Z odpovědí také vyplynulo, že favorit voleb ANO to bude mít v případě výhry s formováním vlády složité. 

Provoz na pěší zóně Kamenice se bude regulovat sloupkem

Náchod - Náchodskou Kamenici, která je označená jako pěší zóna, plní stále více automobilů. Vedení města proto rozhodlo o opětovném nainstalování výsuvného sloupku v místě výjezdu z ulice Kamenice do okružní křižovatky u Itálie.

Dálnice zadarmo? Ministerstvo může rozhodnout v příštím roce

Královéhradecko - Kraj a město se snaží prosadit bezplatné využívání některých úseků dálnic v regionu.

Noční jezdec se posilnil alkoholem. Hlídka ho zastavila poblíž domu

Náchod - Když se čtyřiačtyřicetiletý muž z Náchoda svým Oplem Corsa vracel o půl jedné v noci domů, zastavila ho jen kousek před cílem policejní hlídka pořádkové policie.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení