Výjezd na vrcholek Dobratsche byl sice perný, ale opravdu se vyplatil

Vrcholem naší cyklisticko-poznávací dovolené v jihorakouských Korutanech byl výjezd na vrcholek Dobratsche, který na okolní krajinu vzhlíží z výšky 2166 metrů nad mořem.

12.7.2007

Cesta na Dobratsch.Foto: DENÍK

Penzion opouštíme těsně před desátou dopolední za téměř jasného počasí, po pěti minutách vjíždíme do nedalekého Villachu, za necelou půlhodinku jsme na jeho konci a hledáme správnou cestu vedoucí na Dobratsch. K přesné orientaci se ještě ptáme jednoho z místních, který nás neomylně navádí na silnici označenou jako Villacher Alpenstraße. Krátce nato já, můj kamarád Tonda a bratranec Tomáš míjíme ceduli s označením Villacher Alpenstraße, Länge 16,5 km a blížíme se k mýtnici. Tu bez povšimnutí míjíme, je totiž určená jen k výběru mýtného od motorových vozidel a začínáme polykat první výškové metry k jednomu ze dvou našich dnešních cílů.

Po krásné asfaltce poklidně stoupáme, využíváme každé vyhlídkové místo na trase a pořizujeme fotodokumentaci města Villach z „ptačí“ perspektivy, pohledy na rakousko – slovinské hraniční hory i další velmi cenné záběry. S přibývajícími výškovými metry se však pomalu začíná měnit počasí, slunce se schovává za neproniknutelný opar a teploty jistě klesají dolů. K tomu se občas přidá i nepříjemný studený vítr a my pomalu začínáme litovat našeho rozhodnutí zdolat stůj co stůj Dobratsch. V letním cyklistickém oblečení jsme najednou rádi, že spíše stoupáme než klesáme. Po dvou hodinách výstupu navštěvujeme poslední vyhlídkové místo, které je vytvořeno v duchu vyhlídky nad slavným Grand Canyonem s tím rozdílem, že není z tvrzeného skla, ale z kovových roštů a součástí. Za pár minut míjíme první z několika parkovišť, což je jasné znamení blížícího se vrcholu stoupání.

Za stále zataženého a poměrně chladného počasí dojíždíme na hlavní parkoviště, které se nachází zhruba ve 2300 metrech nad mořem. Zde také končí asfaltový povrch a dál lze pokračovat pouze po kamenité cestě. I s kolama procházíme rezavým turniketem u vyhořelé horské chaty a nastává pravý čas pro naše horská kola. Téměř labužnicky se opíráme do pedálů a ukrajujeme první metry závěrečného asi tříkilometrového stoupání k vrcholu Dobratsche. Náročný terén nás občas donutí sesednout z kola, při sebemenší příležitosti se však do sedla opět vracíme a šplháme se k vytouženému cíli. Po cestě míjíme davy turistů, velmi často i Čechy, kteří nás povzbuzují a dokonce nabízejí i občerstvení. Opět pořizujeme neopakovatelné snímky nejen na údolí s městem Villach a jezery Oassicher See a Wörther See.

Po další hodině stoupání se nám konečně otevírá pohled na náš dnešní cíl, vjíždíme do 2500 metrů nad mořem a překvapuje nás velmi klidné stádo krav pasoucí se na úbočí Dobratsche. Kolem třetí hodiny odpoledne se konečně dostáváme na vysněný vrchol do výšky 2166 m n. m. a jako mávnutím kouzelného proutku se obloha vyjasňuje a nám tím tak nabízí fantastické záběry na všechny světové strany.

Po více než půlhodinové fotodokumentaci obracíme naše biky na zpáteční cestu. Tříkilometrový kamenitý úsek zdoláváme sice v sedle, ale nesmírně opatrně, asfaltový téměř sedmnáctikilometrový sjezd je pak velmi příjemným zážitkem. Po více než hodině od návštěvy vrcholku Dobratsche přijíždíme k našemu penzionu a tachometr na kole mi ukazuje necelých sedmdesát kilometrů. Vydařený den pak zakončujeme na zahrádce jedné z vesnických restaurací při ochutnávce rakouských specialit.

12.7.2007 VSTUP DO DISKUSE

Sobotka - Náchod B

Ve šlágru kola slavila úspěch kostelecká taktika

Počítání volebních hlasů.

V hradeckém kraji vystavili voliči účet i architektům krajské koalice

Těším se na to, co mi život přinese nového, říká Soňa Marková

Náchod - “Výsledky voleb jsou pro mě osobně a hlavně pro KSČM velkým zklamáním. Nečekali jsme, že se hlasy přesunou tak významně ke stranám, které jsou spíše populistické. Ale voliči rozhodli,” říká poslankyně za KSČM Soňa Marková.

Triumf ANO, debakl levice, Bělobrádek uhájil křeslo o 173 hlasů

Královéhradecký kraj - Volby do Poslanecké sněmovny na území Královéhradeckého kraje de facto kopírovaly výsledek v celé České republice. Drtivým způsobem vyhrálo hnutí ANO, těžkou porážku utržily levicové strany.

Volební účast v kraji převýšila celostátní průměr. Na 12. mandát to nestačilo

Hradec Králové - Lidé v Královéhradeckém kraji jsou odpovědnější a k volbám jich chodívá více, než je celostátní průměr. Letos k volebním urnám dorazilo 63,25 procenta oprávněných voličů.

Jan Birke: „Musíme zachránit značku ČSSD"

Královéhradecko /ROZHOVOR/ - Lídr královéhradecké krajské kandidátky ČSSD Jan Birke svůj post poslance obhájil, ale po skončení voleb a sečtení hlasů bylo vidět, že k radosti má daleko.