Trať se změnila v blátivé kluziště

V sobotu nastoupili posádky v maďarském Dabasu ke dvoudennímu ostrému závodu. Motorky, offroady i trucky se měly řítit i stopadesátikilometrovou rychlostí. Noční déšť však proměnil rychlé tratě v blátivé kluziště. A to hlavně v lese.

„Byla tam spousta kaluží a bláta, nešlo využít schopností našeho podvozku. Všichni měli ale stejné podmínky,“ říká první navigátor Václav Svoboda. Trať byla ovšem i velmi nebezpečná. Každou chvíli bylo možné potkat havarovaná auta i motorky.

„Někteří to neustáli a narazili do stromu. Řidič čtyřkolky si utrhl přední nápravu, polská posádka offroadu kompletně zrušila vůz. My si rozbili jen zrcátko,“ mluví o štěstí druhý navigátor Martin Kalous.

V neděli startovali Svobodovi ze třetího místa s nadějí smazat sobotní ztráty. Slunečné počasí totiž hodně vysušilo tratě. „Dnes si to užijeme a pořádně to rozjedeme,“ hlásil už ráno v depu řidič František Svoboda. „A to by v tom byl čert, abychom nepředjeli Holanďany a nedohnali Němce,“ věřil.
Věděl o čem mluví. Holandský DAF vedl jen o tři minuty, Němci se Scanií o jedenáct. Dobrá nálada vydržela i do závodu a Tatra šlapala jako hodinky. Nikdo ale netušil, že o výsledku závodu budou rozhodovat nefér praktiky.

Naprosto nepochopitelné chování holandské posádky, začalo už na začátku osmdesátikilometrové etapy.

Holanďané blokovali Svoboda team dlouhých 70 kilometrů

Tatra dojela DAF na vzdálenost pouhých dvou vteřin, Holanďan se ale rozhodl, že ji před sebe nepustí. „Vyseli jsme na něm a troubili. Za pomoci speciálního zařízení sentinel, jsme dali signál, že jsme rychlejší. A chceme předjíždět. Řidič nás ale ignoroval a blokoval neuvěřitelných sedmdesát kilometrů! A to až do cíle,“ kroutí hlavou řidič František.

Bratři Svobodové podali protest a čekali řešení. Opírali se přitom o záznamy z GPS, které jasně ukázaly situaci. Na straně Svobodových původně stáli i pořadatelé. Pak se ale všechno obrátilo. Holanďan začal tvrdit, že si vůle Tatry předjíždět nevšiml. A zařízení sentinel? Prý nefungovalo!

„Po závodě jsme to zkoušeli,“ říká Václav Svoboda. „Sentinel Holanďana byl funkční. Musel o nás vědět. Jde o nesportovní a nekorektní chování,“ dodal. „Útěchou nám je, že za námi přišel po závodě zbytek holandské posádky a omlouval se,“ říká František Svoboda. „Dojem ze závodu máme ale zkažený,“ dodal.

Na obzoru Baja Slovakia

Svoboda Tatra team se chystá do dalších bojů. Vyjet hodlá na závod Baja Slovakia, který se koná osmnáctého září, nedaleko slovenské Senice.
„Už jsme tam byli loni. Je to krásný závod v krásné lokalitě. Mezi závodníky se jí přezdívá slovenská Sahara. Trénovat tam jezdí hlavně saharské týmy, co chtějí vyzkoušet, jak se chová auto v písku.,“ vysvětluje Václav. „Jsou to tratě, které nám budou vyhovovat. Závod je navíc znám výbornou organizací. Už se tam těšíme,“ dodal druhý navigátor Martin Kalous.

(Jiří Máslo)