„Naše rodina v gastronomii působí hodně dlouho a neschováváme se v kanceláři, ale jsme stále na frontě vpředu a obsluhujeme i sami. Chceme vědět, co k nám chodí za hosty, abychom je znali, mohli je pozdravit a věděli, co mají rádi a proč. Jsme vpředu rádi, protože jenom tak je možné gastronomii řídit. Vidíme tak, co jde z kuchyně a můžeme kuchaře či číšníky opravit, když je něco špatně. Takový přístup host ocení. Co působíme v Beránku, poznal jsem tady velice dobré lidi, kteří se k nám vrací z toho důvodu, že se u nás cítí jako doma," říká Roman Rajský starší.

Co se nyní v kavárně udělalo?
Roman Rajský st.: Změnila se celá zadní část. Jsme rádi, že nám povolili původní bar zrušit. Nový je postaven centrálně a zkrátí se tak pracovní prostor pro obsluhu. Nebude potřebovat tolik kroků a času na přípravu nápojů, takže host bude rychleji obsloužen. Navíc obsluha bude mít lepší přehled. Myslíme si, že to bude daleko funkčnější, než dosud. Vycházíme z moderní gastronomie, jak je dnes potřeba.

Můžete popsat, jak nově vypadá prostředí pro hosty?
Rajský st.: Změnila se kompletně atmosféra kavárny. Hosté si mohou vychutnat u pěkného baru skleničku koňaku nebo čerstvý džus. Ta nálada kavárny je jiná. Doteď zadní část fungovala jen jako taková výdejna nápojů, teď se lépe využije pro hosty. Umístily se tam boxy a dostalo to jiný nádech.

Roman Rajský ml.: Také výzdoba je jiná. V zadní části jsou použity tapety se secesními vzory a v klidných barvách, v tónech lehce laděných do zelena. Zadní část kavárny by nyní měla být klidová, kde hosty nebude nic rušit, kdežto přední část bude dál živější.

Na co v gastronomii dbáte především?
Rajský st.: Aby host byl rychle a příjemně obsloužen. Naše zásada je, že host odpustí, jestli dostane kávu zprava nebo zleva, jestli jí normálními a ne zlatými příbory, ale když si k nám přijde odpočinout po stresu, který má celý den či týden, tak mu nesmíme způsobovat další. Host, jak se říká, je král do té doby, dokud se jako král chová. To je základ. Plus samozřejmě záleží na kuchyni, jídlo a nápoje musí být kvalitní.

Čím může vaše kuchyně nalákat labužníky?
Rajský st.: Nakupujeme a vaříme hlavně z kvalitních produktů.

Rajský ml.: Potom se snažíme i v každodenním poledním menu stejně jako v klasické nabídce jídelního lístku nabídnout něco navíc. Mít tam nějaký chod, který zaujme, aby si lidé mohli vybrat i něco více než klasické hotovky, které dostanou také všude jinde. Dbáme na to, aby suroviny byly čerstvé, aby byly z místních chovů od regionálních dodavatelů.

Dlouho jste působil ve Švýcarsku a v zahraničí se hodně často vaří podle toho, co právě dává sezona. Jak to vidíte v Čechách?
Rajský st.: Tak by to mělo být a i tady je to čím dál modernější. Třeba teď v dubnu bude chřestová sezona. Když se chřest umí udělat, je to nádherné. Dají se k němu udělat spousty druhů masa i omáčky. Nebo když přijde jahodová sezóna, tak se dá připravit spousta věcí z jahod, pokud má člověk nápady. Známá je pak sezóna zvěřinová. Jsou však restaurace, které mají zvěřinu v nabídce stále nebo hody dělají několikrát do roka, přitom je to sezónní záležitost podzimu. Lidé se to tady ale už učí.

Pane Rajský mladší, co jste se naučil od otce?
To tady budeme hodně dlouho. (oba smích) Obdivuji u něho píli ve všem, že dotáhne každou věc až do konce. Na sto procent se do toho opře a jakoukoliv maličkost doladí ke své naprosté spokojenosti.

Co bylo rozhodující, že jste se chopili Hotelu u Beránka?
Rajský st.: Viděl jsem potenciál, který tady vzhledem k tradici a umístění je. Sice je za tím spousty práce, ale ta není jednotvárná a baví nás. Naši vizi bychom chtěli dotáhnout do zdárného konce. Pak mě hodně inspirovalo, že syn řekl, že by do toho šel se mnou. Poprvé jsme spolu denně v podniku, vytváříme a vedeme ho společně a poznáváme se. To se mi moc líbí. Dodnes jsme neměli žádný konflikt. Těším se, že až dceři povyrostou mé vnučky, připojí se k nám i ona.

Kam byste chtěli směřovat podnik dál?
Rajský ml.: Bohužel potenciál, který tady je, nejde úplně využít vzhledem k regionu, kde se nacházíme. Je nějaká hrana, přes kterou nemůžeme jít, protože lidé více peněz nemají. Musíme balancovat na té hraně a přitom se snažit nabízet sortiment a služby na co nejvyšší úrovni, obnovovat je, aby lidé měli chuť a možnost dát si něco nového. Ale musí to splňovat nějaký finanční strop, aby neměli pocit, že se jim Beránek finančně vzdaluje.

Zalitovali jste někdy, že jste se Beránku chopili? Jste spokojení?
Rajský st.: Zda jít do Beránku, to jsme si hodně rozmýšleli. Když se do něčeho dáte, nemá cenu dívat se zpět, ale chce to přemýšlet do budoucna, jak by to bylo lepší a lepší. Spokojení můžeme být jedině s odezvou, že se sem lidé rádi vrací. Ale spokojenost uspává a to je špatné. Spokojeni jsme, že lidé si Beránek chválí, a to nás vyzývá k vymýšlení dalších nových věcí. Dva dny tady u nás strávil pan Tomio Okamura a tak nás chválil, až to bylo trochu nepříjemné. Říkal, že takové služby jako tady v Praze nedostane. A když už, tak za ně zaplatí mnohem více. Takových hostů jsme měli více. Poobědval tady i arcibiskup Dominik Duka, i on byl spokojený. Je také dobře, že když město pořádá nějaké akce, tak uvažuje o Beránku. Za to jsme rádi. Spolupráce s radnicí na této bázi funguje výborně.