Ekologická daň

Novela zákona, která zavedla poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění autovraků, takzvaná ekologická daň, vešla v platnost počátkem roku 2009, a její vliv na prodejnost starších ojetin bylo možné s jistotou očekávat. Nejhůře se prodávají vozy značky Škoda 120 a Favorit, tedy auta s datem výroby do roku 1991. V některých případech dojde mezi novým a starým majitelem automobilu k dohodě a o uhrazení ekologické daně se spolu podělí.

„V lednu jsme starší auta doprodali, není zájem o auto, za které musíte deset tisíc doplatit navíc,“ popsal situaci spolumajitel kosteleckého autobazaru MH Cars Martin Pleyer.

Krize má vliv na všechen obchod

K nepříznivé situaci dané novelou zákona se přidává vliv celosvětové ekonomické krize. „Náš dřívější standard vycházel v průměru tak na jedno prodané auto denně,“ rozhovořil se dále spolumajitel kosteleckého autobazaru. „Tahle roční doba je vždycky na obchod slabší, vloni jsme ale prodali kolem sedmi až osmi aut za měsíc, zatímco teď jsme za březen prodali teprve dvě nebo tři auta, ikdyž možná se to ještě zlepší.“

Zatímco dříve lidé chodili do autobazarů, aby si vybrali auto, dnes prý se zde procházejí, aby „okoukli“ nabídku a sondovali ceny aut.

Zdržovat se papíry?

Jeden z oslovených řidičů na sebe prozradil, že vůz, který řídí, sice odkoupil od otce v loňském roce, ale auto zůstalo napsané na původního majitele: „Nechtěli jsme se převodem papírů a hlavně placením daně zabývat,“ řekl o svém Fiatu Tipo, který by podle názoru autoprodejce měl v současnosti hodnotu 9 tisíc korun. Mladé méně majetné rodiny toto sražení cen starších vozů vítají, jelikož se tím pro ně stávají dostupné.

Stanovisko Dopravní policie je však méně smířlivé – za vyšší nehodovostí stojí podíl starších méně spolehlivých vozidel na silnicích.