Kromě studentů náchodské obchodní akademie se ho účastnili třeba i ze středních škol z Hradce Králové, Kostelce nad Orlicí, Červeného Kostelce, Vysokého Mýta, Trutnova či Jánských Lázní. Veletrh navštívilo celkem osm škol a 24 fiktivních firem. Největší zastoupení měla domácí Obchodní akademie Náchod.

„Studenti pracují ve firmě, ve které mají pět oddělení, ředitelství, marketing, právní, účetní a personální oddělení. Vytvářejí si předmět podnikání, svůj katalog, ceníky, veškerou reklamu. Na veletrhu prezentují vlastní práci," vysvětluje zástupkyně ředitelky Obchodní akademie Náchod Jitka Kumpoštová.

Fiktivní firmy po prezentaci uzavíraly obchody a odborná porota na veletrhu hodnotila, jestli mají správně vyplněné doklady, dodržují všechny předpisy, jestli dokáží se zákazníky správně komunikovat či hovořit v cizím jazyce. Zkrátka všechno jako v opravdovém světě byznysu. Včetně obleků a kostýmků mladých byznysmenů.

Praxe je povinná

Studenti mají takovou činnost dokonce jako povinný předmět. V září na začátku školního roku musí založit fiktivní firmu, zapsat ji do obchodního rejstříku, spolupracovat se správou sociálního zabezpečení, se zdravotní pojišťovnou, s finančním úřadem. Na rozdíl od běžné praxe ale tyto organizace včetně banky existují jen v pražském takzvaném centru fiktivních firem.

Pak už se firma může rozvíjet. „V září začnou ve firmě na pozicích pracovat. Musí také obchodovat přes internet, protože takové fiktivní firmy existují po celém světě. Mohou navazovat kontakty. Prý dokonce i na Pobřeží slonoviny existuje fiktivní firma," říká Kumpoštová.

Náchodská obchodní akademie spolupracuje i s opravdovými úřady. „Spolupracujeme třeba s finančním úřadem. Ten nám dělá kontrolu ve fiktivní firmě stejnou jako skutečným podnikatelům. Zatím mohu říci, že jsme vyšli vždy velmi slušně," dodává Jitka Kumpoštová.

Někteří studenti obchodují se zážitky, jiní s hračkami, další ve světě aut nebo hraček.

„My jsme se zaměřili na čaj. Jmenujeme se Dream Tea. Nabízíme i nový čaj ze Srí Lanky," říká Petr Karas z Obchodní akademie, Obchodní školy a Praktické školy pro tělesně postižené v Jánských Lázních. Ač čaj nabízí fiktivně, ve skutečnosti si studenti museli opravdu ověřit, jaké čaje lze dovážet a přišli na nový produkt.

Je to prý výborné

Fiktivní firma ze Střední školy oděvní a ekonomiky z Červeného Kostelce zase nabízí společenské oblečení a oblečky pro psy. „Chtěli jsme mít zboží orientované ve vícero směrech," vysvětluje Tomáš Dvořáček z této školy.

Podle něj je praxe ve fiktivní firmě hodnotná. „Naše firma existuje dva roky a je vidět posun lidí, když jsme s tím začínali, jak jsme z toho byli všichni vyjevení a teď každý ví, co má dělat. Do budoucna je to výborná praxe. Kdyby se někdo rozhodl pracovat v nějaké firmě, ať už na postu obchodního zástupce nebo v právním oddělení, bude už vědět, o co jde," míní Dvořáček.

Jedna z fiktivních firem náchodské obchodní akademie se zase zaměřila na nabídku extrémních sportů či relaxačních zážitků. „Přemýšleli jsme, co bychom mohli dělat. Každý něco navrhl a podle toho jsme vybírali, co se nám líbilo nejvíc," sdělil Lukáš Pech z Obchodní akademie Náchod. Také on potvrzuje, že je to dobrá praxe.

Pokud jsou studenti opravdu zapálení, může se jim působení ve fiktivní firmě do budoucna vyplatit. „Vloni čtyři naši výborní žáci dokonce získali certifikát o práci na pozicích ve fiktivní firmě. Ten jim dával roční praxi, kterou mohou uplatnit kdekoliv na trhu práce," dodává Jitka Kumpoštová.

Z veletrhu jako je náchodský se nejlepší firmy mohou probojovat až na mezinárodní veletrh do Prahy, kterého se účastní až 180 firem ze sedmnácti zemí světa.