Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Inzeráty, které vás připraví o čas i peníze

Východní Čechy - Pracovní nabídky pozorně pročítejte. Pozor na finty neseriózních firem. Často vás nechtějí zaměstnat, ale jen dostat vaše peníze. Někdy zase inzerují jiné místo, než ve skutečnosti uvádějí.

9.9.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Profimedia.cz

Lidé, kteří hledají práci prostřednictvím webových nebo tištěných nabídek, se často dočkají nepříjemného překvapení. Před nedávnem se na webových stránkách pracovních portálů objevovala například nabídka pracovních míst společnosti Centrum pomoci Česká republika.

Když se však zájemci o inzerované místo dovolali, čekalo je nepříjemné překvapení: telefonní hovor byl zpoplatněn taxou 99 korun za minutu a lidé byli na této lince udržováni co nejdéle telefonistou společnosti. Namísto očekávaného pracovního místa tak byli zájemci pouze připraveni o peníze.

„Když nás lidé upozorní na nekorektní nabídky práce, které jsme zveřejnili na našich portálech, navazujeme komunikaci s inzerující firmou a snažíme se dohodnout na nápravě tak, aby byl inzerát pravdivý a přesný,“ říká manažerka společnosti LMC (portály Práce.cz a Jobs.cz) Jana Skálová.

Někdy totiž může personalista omylem napsat název pozice, který pak neodpovídá náplni práce. Čeština je přece jen bohatý jazyk a leccos lze interpretovat více způsoby a k nechtěnému omylu může dojít v podstatě náhodou.

Administrativa na ulici

Náhodou však není možné nazývat inzerát na pozici asistenta či asistentky, tedy administrativní místo, ze kterého se při pracovním pohovoru stane rozdávání letáků u stanic metra a podobně. I s takovými inzeráty mají přitom lidé své zkušenosti.

„S maturitou na obchodní akademii jsem pracovala rok a půl v kanceláři jedné malé firmy. Ta však na jaře tohoto roku zanikla a já hledala nové místo,“ vzpomíná Naďa Poláková (jméno bylo na přání ženy změněno). Narazila přitom v celostátním tisku na inzerát obchodní společnosti hledající „asistentku marketingu“.

Až na místě potom zjistila, že náplň její práce by se nejméně z padesáti procent skládala z nabízení kosmetického produktu přímo v prostorách pražského metra. „O takovou pozici jsem ale skutečně zájem neměla. Procházím proto inzeráty dál. S jediným rozdílem: předem je mi jasné, že pod sebelákavějším inzerátem se může skrývat v podstatě cokoliv,“ říká Naďa Poláková.

„Na našich portálech nové nabídky naši operátoři kontrolují ´ručně´. Jedině individuální kontrola zadávajících firem může podobné praktiky odhalit,“ říká specialista Jaroslav Hlavinka z Jobs.cz.

Jak poznáte multilevel

Část inzerce, především nabídky na brigády, filtrují pracovní portály prostřednictvím takzvaných klíčových slov. Pokud se ve formuláři, který musí inzerující firma vyplnit, nachází například výrazy „Herbalife“, „Miss cosmetic“, „MLM (multi level marketing)“ a zhruba tisícovka dalších, nabídku pracovní server nezveřejní.

Mezi zakázané výrazy patří i telefonní číslo, e-mailová adresa nebo jméno firmy, které byly v minulosti spojovány se zadáváním nekorektních, lživých brigád. Podezřelí inzerenti však nenabízejí „práci“ pouze prostřednictvím profesionálních serverů. Daleko častěji na jejich nabídky narazíte, když si do vyhledávače zadáte například slovní spojení „práce doma“. A pokud nabízený projekt slibuje výrazně nadprůměrné výdělky, je načase stránku rychle zavřít.

Stránky nabízející práci z domova s nadstandardními výdělky bývají totiž velmi skoupé na podrobnější informace. Dozvíte se tam pouze o možnosti koupě informačních materiálů a o elektronické adrese, na které se máte přihlásit.

„Prodejte to mamince“

Představitel jedné z podobných společností opakoval dokola pouze frázi: „Záleží jen na vás, zda máte velké či malé cíle.“ Na přímou otázku, zda se jedná o prodej zboží, nechtěl dát jednoznačnou odpověď. Podle jeho slov jde o propagaci zdravého životního stylu a výrobků, které ho podporují.

„Pokud se domluvíme, dostanete svou vlastní virtuální kancelář,“ zdůraznil několikrát. Postupně vyšlo najevo, že program internetové „kanceláře“ stojí devět set korun a její provoz vyjde na další tři stovky za měsíc. Nejdříve si však musíte zakoupit materiály, opět v ceně devět set korun.

Úkolem pracovníka je odebírat produkty nejmenované zdravotnické firmy a s provizí třiceti procent je prodávat dál. „Na tom není nic těžkého, nabídnete to třeba mamince, jí se osvědčí a ona sama už mezi svými známými udělá vynikajícímu produktu reklamu,“ vysvětloval zástupce společnosti s tím, že odebírat zboží i pro sebe je takřka povinnost dobrého prodejce.

Nadstandardních výdělků se však dočkáte, teprve když si vybudujete síť takzvaných partnerů. A tady už se dostáváme ke klasickému systému pyramidy anebo také „letadla“ –z prodeje zboží každým z vašich partnerů i partnerů, které si přivedou oni, dostáváte pět procent zisku. Otázku, kde hledat nové „partnery“, mluvčí společnosti neřešil. Zřejmě také na inzerát.

Autor: Jitka Šrámková

9.9.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

TIP LIGA: Vítězem devátého kola je Josef Jirásek

Sedm let vězení udělil soud 30letému Lukáši Tichému za dvě loupeže u náchodského Kauflandu. Zato Ludvík Vaněk, jehož obžaloba označila za komplice při jedné z loupeží, byl zproštěn obžaloby.

První loupež se povedla, druhá skončila fiaskem. Dostal sedm let

Bílé pláště dnes lékaři neobléknou

Královéhradecko - Praktičtí lékaři dnes budou stávkovat. Chtějí upozornit na málo peněz, které jdou do ambulancí, zavedení elektronických receptů a nadbytečné papírování.

V Broumově u nádraží evakuovali desítky lidí a psa. Unikal plyn

Broumov - Poblíž autobusového a vlakového nádraží v Broumově došlo v pondělí krátce před polednem k evakuačním manévrům.

Zaměstnavatel neposílal srážky ze mzdy insolvenčnímu správci

Náchodsko - Neobvyklý případ zpronevěry řeší policisté na oddělení hospodářské kriminality v Náchodě.

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení