Nabídku nakonec předložily čtyři, z toho dvě přesně nedodržely zadání a byly ze soutěže vyřazeny. "Kdo nejlépe splní podmínky tendru, s tím podepíšeme smlouvu," dodal Jan Andrlík, ředitel firmy East Bohemian Air (EBA), která letiště provozuje.

Investor má nejen rozšířit kapacitu letiště, zhodnotí se také, jakým způsobem využije okolní pozemky. V budoucnu by mělo mělo letiště odbavit 250.000 cestujících ročně, po vybudování obchvatu až 600.000 pasažérů za rok. Rozšíření terminálu, vybudování palivové základny, rozšíření provozních ploch nebo cargo terminálu přijde zhruba na miliardu korun, řekl Andrlík.

Obě společnosti počítají přibližně s dalšími pěti miliardami korun, které chtějí v Pardubicích investovat. AZA Trade by ráda investovala do zařízení, které by souviselo s provozem letiště. Například by vystavěla kongresové centrum, hotel či parkovací dům. Některé budovy by stály na okolním pozemcích, jiné ne, uvedl Andrlík.

"Odien má trochu jiné záměry, některé velmi ambiciózní a velmi dobré. Chce vybudovat airport city, tedy například výcvikové středisko pro civilní letectví," řekl Andrlík.

V šestici zájemců, kteří postupně vypadli, byl korejský zájemce Korea Investment & Securities Company, britská AMP Capital Investors a rakousko-německo-slovenská firma Meinl Airports International. Posledním zájemcem byl i irský investor, který se však po první poptávce již znovu neozval.

Příprava smluv může trvat přibližně měsíc. Poté je projedná rada a zastupitelstvo Pardubic a Pardubického kraje. Primátor dnes také na tiskové konferenci uvedl, že město a kraj jsou připraveny v případě neúspěšného výběrového řízení s investory letištní terminál přestavět například za pomoci evropských peněz.

"Myslíme i na zadní kolečka. Připravujeme záložní variantu. Můžeme žádat o dotace z regionálních operačních fondů a vzít si úvěr, abychom byli schopni letiště postavit sami. Byl bych rád, abychom všechno uzavřeli do konce roku," řekl Deml.