Do vaření oblíbeného moku se pustily malé domácí pivovary, přidaly se i značky z cizích zemí. Jednou z nich je také náchodský pivovar Primátor, který si mimo jiné získal zvláštní oblibu u chilských fanoušků metalu.
„Když jsem pivo poprvé ochutnal, hned jsem si ho zamiloval. To aroma, ta hořkost," rozplývá se nad vlastnostmi českého piva Alejandro Fabres, jenž náchodské pivo do Chile dováží a nedávno dokonce zdejší pivovar a město navštívil.
„Byl to vlastně nápad mé manželky," pokračuje, „původně jsem chtěl do Chile dovážet ruské pivo, ale nepodařilo se mi sehnat žádného zájemce. Pak mi žena povídá: a co české pivo? To má světovou prestiž."
Alejandro Fabres oslovil několik českých pivovarů, od většiny z nich se však nedočkal ani odpovědi. Až pivovar z Náchoda vycítil zajímavou šanci a spolupráce mohla začít.
„Přesně někoho takového jsem hledal. Náchodský pivovar ukázal, že je orientovaný na export, poskytl mi materiály, líbil se mi jejich entuziasmus," pochvaluje si muž, který nyní zprostředkovává zážitek z českého piva svým chilským spoluobčanům.
Fabres také dodává také, že dvě značky českého piva už na chilském trhu jsou, ale koupit je lze pouze v supermarketech. Pro náchodskou značku měl však od začátku jiné plány, dostat ji do tamních barů.
Chilané nejsou příliš zvyklí na hořká piva, a když ochutnali pivo z Náchoda poprvé, reakce čtyř z deseti pivařů se prý týkala právě přílišné hořkosti. Ostatní si však chuť pochvalovali. Přesto náchodské pivo zprvu zažilo v hornaté zemi, jejíž velkou část pokrývá pohoří Andy, horké chvilky. „Dalo to hodně přesvědčování. Naučit to pivo lidi pít, vysvětlit jim, že české pivo je i dle výsledků odborných soutěží jedno z nejlepších na světě. Mentalita Chilanů je totiž bohužel taková, že dávají přednost levným věcem, a ne kvalitním. A také nekoupí nic, co neznají a nevidí v televizi," říká Alejandro Fabres.
I proto byl velmi rád, když se mu ozvali producenti jedné připravované internetové show. „V Chile je hodně fanoušků metalu. V jednom populárním baru v Santiagu, jmenuje se Oxido, se měla natáčet online show pro metalové publikum, a tvůrci hledali sponzora. Nabízelo se, aby to bylo pivo. Volali mi snad čtyřikrát, pětkrát, že chtějí Primátora, že si ho zamilovali," vypráví Fabres. Náchodské pivo se tak stalo oficiálním pivem show. Příznivci tvrdého hudebního stylu si prý oblíbili i název. Hned první díl, který se natáčel vloni v prosinci, se stal na internetu velkým hitem a posbíral zakrátko několik tisícovek zhlédnutí.
„Byla to velmi přínosná reklama pro náš marketing a značku. Jsem moc rád, že se to podařilo," neskrývá nadšení Alejandro Fabres.
BRONISLAV JAROŠ