Protože prodávající jednají nad rámec svých povinností, mohou si pro vracení či výměnu nepovedených vánočních dárků stanovit vlastní podmínky, které je nutné respektovat. Může to být přítomnost originálního obalu nebo krabice, nejčastěji to ale bývá lhůta, do kdy jsou obchodníci k tomuto vstřícnému kroku ochotni.

Některé obchody umožňují vrátit věci do poloviny, nebo konce měsíce ledna. Vždy se ale spotřebitelé musejí prokázat dokladem o zakoupeném zboží a musejí vracet věci, které nejsou nijak poškozeny. Zákazníci by se proto měli nyní informovat přímo v prodejně, zda a za jakých podmínek jsou přijímány dárky zpět.

„Situace je jiná u internetových obchodů, katalogových nákupů a teleshopingu, kde ze zákona lze zboží vrátit do 14 dnů od jeho obdržení, a to i bez udání důvodů,“ upozorňuje Jan Mišurec z SOS. Internetoví a obvykle ani ostatní obchodníci ale nepřijímají zpět DVD, CD, počítačové hry a podobné dárky, u nichž byl porušen originální obal.

„V mnoha kamenných obchodech nelze také vrátit kosmetiku, potraviny, knihy a spodní prádlo, což u internetových obchodů je ze zákona možné,“ dodává Mišurec.

V případě uplatnění reklamací u dárků, u kterých se projevila vada, se musejí spotřebitelé prokázat paragonem a nebo výpisem z bankovního účtu, případně dodacím listem. V rámci reklamace musí být sepsán reklamační protokol a jednu kopii musí obdržet zákazník. Na nové spotřební zboží se vztahuje dvouletá záruční doba, po tuto dobu je nutné doklady o nabití zboží uchovávat. Prodejci mají na vyřízení reklamace třicet dnů, pokud se obchodník se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Nedodrží-li prodávající třicet dnů na vyřízení reklamace, má spotřebitel právo požadovat odstoupení od smlouvy a vrácení peněz nebo právo na výměnu za nové zboží.

Zdroj:
Sdružení obrany spotřebitelů