VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nový hypermarket je energeticky soběstačný

Jaroměř /FOTOGALERIE/VIDEO/ – Obyvatelé Jaroměře a okolí mohou od 10. února nakupovat v prvním hypermarketu s nulovou uhlíkovou stopou v kontinentální Evropě.

12.2.2011
SDÍLEJ:

Otevření prvního hypermarketu s nulovou uhlíkovou stopou v Jaroměři.Foto: DENÍK/Jiří Špreňar

Tesco ve čtvrtek odpoledne za účasti 1. náměstkyně ministra životního prostředí Rut Bízkové a zástupců města slavnostně otevřelo unikátní obchod, energeticky soběstačnou dřevostavbu, kde je veškerá produkce CO2 vyrovnána nebo vynulována stejným množstvím CO2 spotřebovaném během pěstování zdroje energie.

U příležitosti otevření obchodu byl pro zákazníky připraven doprovodný program s ochutnávkami, kulinářská show nebo atrakce pro děti.

Hypermarket v Jaroměři je po obchodě v Ramsey ve Velké Británii dalším důležitým krokem směrem k naplnění celosvětových strategických cílů společnosti, které si v oblasti ekologie a přístupu k životnímu prostředí společnost vytyčila. „Naši cestu za splněním těchto ambiciózních cílů, mezi něž patří celkově emisně neutrální provoz do roku 2050, jsme začali v letech 2000 až 2008 ve Velké Británii, kde se nám podařilo snížit spotřebu energie o polovinu na čtvereční stopu. V roce 2010 jsme otevřeli první hypermarket s nulovou uhlíkovou stopou právě v Ramsey. V České republice zákazníci od roku 2007 nakupují v ekologicky úsporném hypermarketu v Žatci, o rok později byl otevřen podobný obchod v Říčanech. Hypermarket v Jaroměři je dalším důležitým milníkem na naší cestě. Jsem přesvědčen, že ukazuje správný směr, kterým by se měl celý sektor maloobchodu ubírat,“ dodává P. J. Clarke, generální ředitel Tesco.

Budova ekologického obchodu je soběstačná díky dvěma kogeneračním jednotkám, které produkují energii pro celý provoz hypermarketu. Jako palivo je využit čistý řepkový olej, z něhož jednotky vyrábějí nejen elektrickou energii, ale také teplo pro vytápění a chlad pro chlazení objektu. Mezi další technologie, které hypermarket využívá, patří systém solárních kolektorů a šedových světlíků, které umožňují přirozené osvětlení prodejní plochy. Osvětlení plochy je stmívatelné, reaguje na zisky denního světla a automaticky upravuje intenzitu umělého osvětlení tak, aby bylo dosaženo požadované hladiny osvětlenosti.

Hypermarket využívá i dešťovou vodu, která je zachytávána v akumulační nádrži a následně použita na splachování WC, mytí podlah, zalévání zeleně apod.

Převratnou novinkou, kterou v blízké budoucnosti Tesco představí se společností ČEZ, je dobíjecí zařízení pro elektromobily, které bude umístěno přímo na parkovišti hypermarketu.

Autor: Jiří Špreňar

12.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Ve šlágru kola slavila úspěch kostelecká taktika

Počítání volebních hlasů.

V hradeckém kraji vystavili voliči účet i architektům krajské koalice

Těším se na to, co mi život přinese nového, říká Soňa Marková

Náchod - “Výsledky voleb jsou pro mě osobně a hlavně pro KSČM velkým zklamáním. Nečekali jsme, že se hlasy přesunou tak významně ke stranám, které jsou spíše populistické. Ale voliči rozhodli,” říká poslankyně za KSČM Soňa Marková.

Triumf ANO, debakl levice, Bělobrádek uhájil křeslo o 173 hlasů

Královéhradecký kraj - Volby do Poslanecké sněmovny na území Královéhradeckého kraje de facto kopírovaly výsledek v celé České republice. Drtivým způsobem vyhrálo hnutí ANO, těžkou porážku utržily levicové strany.

Volební účast v kraji převýšila celostátní průměr. Na 12. mandát to nestačilo

Hradec Králové - Lidé v Královéhradeckém kraji jsou odpovědnější a k volbám jich chodívá více, než je celostátní průměr. Letos k volebním urnám dorazilo 63,25 procenta oprávněných voličů.

Jan Birke: „Musíme zachránit značku ČSSD"

Královéhradecko /ROZHOVOR/ - Lídr královéhradecké krajské kandidátky ČSSD Jan Birke svůj post poslance obhájil, ale po skončení voleb a sečtení hlasů bylo vidět, že k radosti má daleko.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení