VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obchod pro levoruké má šance na úspěch

Východní čechy - Levorukých je prý asi deset procent Čechů, kteří by měli ocenit tužky, nůžky, otvíráky, ale i kosy přizpůsobené jejich potřebám. Obchod s tímto sortimentem přesto musel letos sáhnout k úsporným opatřením. Kde je chyba? Deník a Vodafone přinášejí hodnocení odborníků.

22.6.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Drahomír Stulír

Za nápadem založit obchod pro leváky byla vlastně náhoda. „Moje manželka je levoruká a můj kolega má dvojčata také leváky,“ vysvětluje spolumajitel obchodu Patrik Nacher.

„Manželka se již dávno naučila používat věci pro praváky, ale kolega měl se sháněním školních potřeb pro svá dvojčata docela problémy.

Právě to nás přivedlo na nápad s obchodem,“ vzpomíná. Myšlenka na založení firmy Left Hand International dozrála na jaře 2007, slavnostní otevření obchodu pak proběhlo 19. srpna stejného roku.

Počáteční investice dosáhla zhruba 400 tisíc korun, tři čtvrtiny z toho pohltil nákup „levorukého“ zboží. Za ostatní peníze společníci pořídili internetové stránky a vybavení prodejny.

„Těžiště prodeje jsme předpokládali na internetu, ale chtěli jsme mít i klasický obchod. Spousta lidí si totiž podle našeho názoru chce neobvyklé zboží nejdřív vyzkoušet,“ říká spolumajitel Levaruka.cz.

Mediální úspěch

Podle jeho názoru se totiž velké množství leváků již naučilo používat standardní výrobky, a dokud si levoruké výrobky nevyzkouší, necítí potřebu si je pořizovat.

Zvlášť, když je toto zboží většinou o 20 až 30 procent dražší než ostatní produkce. Internetové obchody mají sice ze zákona povinnost přijmout zboží do 14 dnů zpět bez udání důvodu (což je dostatek času na jeho vyzkoušení), ale tento způsob nákupu není zatím v Česku masově rozšířený.

„Vzhledem k tomu, že část levorukých je potřeba nejdřív přesvědčit o tom, že se jim s naším zbožím bude pracovat lépe, je podle nás nezbytné mít i klasický obchod,“ je přesvědčený spolumajitel.

„Pro spuštění obchodu se nám podařilo zajistit značnou publicitu, takže na začátku byl zájmem zákazníků daleko větší, než jsme čekali,“ vzpomíná Patrik Nacher.

Zakladatelé obchodu také pro českou veřejnost objevili mezinárodní Den levorukých, o jehož existenci měl v tuzemsku do té doby tušení jen málokdo. Letos se díky jim bude slavit již potřetí.

Nápad byl natolik zajímavý, že se v průběhu roku 2008 objevily na tuzemském trhu další dva obchody pro levoruké. Ani jeden z nich však nemá „kamennou“ prodejnu. „Podle našich vědomostí jsme byli určitě první ve střední a východní Evropě, kdo něco takového rozběhl. Ostatně i obchody pro levoruké v západní Evropě fungují spíš jako velkosklady než specializované maloobchodní prodejny,“ konstatuje spolumajitel obchodu.

Úspěšný půlrok

Zájem nakupujících byl tak velký, že do konce roku společníci otevřeli ještě druhou provozovnu v Brně. To je stálo zhruba 80 tisíc korun. Internetové stránky obchodu dostaly také slovenskou, polskou, německou a ruskou verzi. Prodej za půl roku 2007 značně předčil očekávání zakladatelů obchodu.

Úspěšná byla i reklamní kampaň k zahájení školního roku, jež plynule navazovala na publicitu spojenou s otevřením obchodu. Podle majitelů se vyplatila i propagace zaměřená na Vánoce. „Velké procento nakupujících tvořili i praváci, kteří naše zboží nakupovali jako dárky.

S tím jsme vůbec nepočítali,“ zdůrazňuje Patrik Nacher. Své ovoce přinesla i spolupráce s Poštovní spořitelnou, jejíž klienti měli nárok na slevu 10 procent. Když spolupráce začala, tvořili tito lidé asi třetinu nakupujících.

Obchod se však neprosadil jako dodavatel velkých řetězců. Ty se k nabídce stavěly rezervovaně a k žádné dohodě nedošlo.

Na konci roku 2007, tedy po necelých pěti měsících provozu, přesto dosáhl obrat solidní částky 650 tisíc korun.

Nastaly problémy

Nepříjemné vystřízlivění přišlo v následujícím roce. „Počítání výsledků v prosinci 2008 nebylo příliš příjemné. Za 12 měsíců jsme totiž dosáhli obratu pouze 500 tisíc korun,“ konstatuje spolumajitel obchodu. Proč se úspěšný projekt zadrhl?

V roce 2008 se na trhu objevily dva konkurenční obchody pro levoruké. Oba pouze na internetu. Obchod Levaruka navíc nezahájila klasické reklamní aktivity a v publicitě se jí, pochopitelně, nepodařilo zopakovat úspěchy z minulého roku.

Obchod se prezentuje většinou pouze na internetu (například kontextová reklama) a jen u aktivit, které s jeho zaměřením nějak souvisí.

„Teoreticky máme sice asi milion potenciálních zákazníků, ale opravdu jen teoreticky. Mnoho leváků se přeučilo na pravoruké nástroje, další odradí vyšší cena,“ připomíná Patrik Nacher.

„Podle našich odhadů můžeme proto reálně zaujmout asi tři procenta z populace. Naši zákazníci jsou navíc rozptýleni, takže klasickou plošnou reklamu považujeme za mrhání prostředky,“ zdůvodňuje.

Podle jeho názoru je pro obchod podstatně výhodnější prezentace při aktivitách zacílených na skupiny lidí, mezi kterými je statisticky vyšší koncentrace levorukých.

„Například jen málokdo ví, že mezi homosexuály je docela vysoké procento leváků. S propagací v jejich komunitě máme proto dobré zkušenosti,“ dodává.

Správnost této úvahy podporují i další, celosvětově platné, statistické údaje. Homosexuálové totiž dlouhodobě patří k lidem s vyššími příjmy, takže vyšší cena levorukého zboží pro ně nemusí představovat problém.

Letošní rok

Výsledkem podstatně nižšího prodeje v roce 2008 bylo letošní uzavření prodejny v Brně. Ta byla ve ztrátě od svého otevření. Pražskou prodejnu společníci přestěhovali do prostor, kde je i kancelář a převedli ji do režimu vzorkovny.

Její provoz zajišťují majitelovi rodiče, kteří jsou již v důchodu, což podstatně snižuje náklady. „Jsem přesvědčen, že musíme zachovat místo, kde si zájemci můžou naše zboží vyzkoušet, je to naše výhoda oproti konkurenci, jež prodává pouze přes internet.“

Otevření brněnské prodejny nyní považuje Patrik Nacher za zřejmě největší chybu, které se on a jeho společník od začátku projektu dopustili.

Otevřeně přiznává i druhé pochybení: „Zjevně jsme podcenili obchodní politiku. Stavěli jsme na vlastních zdrojích a vlastních kontaktech. Už je ale jasné, že potřebujeme někoho, jako obchodního zástupce.“

„Přestože obchodní řetězce naši nabídku nikdy nepřijaly, vídám v jejich prodejnách levoruké zboží relativně často. Je sice zastrčené v regálech, ale mají jej. To a dva konkurenční obchody nám jistě berou zákazníky,“ říká. Sortiment konkurentů však neobsahuje 50 druhů zboží v celkem asi 150 variantách, jež nabízí stránky levaruka.cz. Ostatní je možné získat na objednávku.

Levoruký obchod si nyní vydělá sám na sebe. „Abychom mohli uvažovat o větších obratech či nějaké expanzi, budeme zřejmě muset najít investora,“ domnívá se Patrik Nacher. Jeho hledání však nebude jednoduché.

S ohledem na vyšší ceny a značné množství přeučených leváků je totiž potřeba si nejprve vychovat zákazníky.

„Jde o běh na dlouhou trať. Potenciál tenhle obchod má, ale jeho růst vyžaduje dlouhodobou osvětu. Leváci si teprve musí zvyknout na to, že zboží pro ně je k dispozici,“ uzavírá Patrik Nacher.

Co potřebují levorucí?

Levák ocení, když má jinak udělané plnicí pero, nůžky, vysouvací metr, škrabku na brambory, otvírák lahví, vývrtku, šupleru, kapesní nůž, náramkové hodinky nebo kosu či srp. To samé platí i pro golfové hole, ale i pro kytaru. I tu si již jeden Čech pořídil.


Náměty pro vaše podnikání

Společný seriál Deníku a telekomunikačního operátora Vodafone. Podnikatelům v jeho rámci radí odborníci Bankovního institutu vysoká škola.
Projekt bude probíhat do května 2010. Přihlásit se může každý. Výběr provádí redakce.
22.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fotografie, která se stane symbolem letošních voleb.
DOTYK.CZ
6

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

JULIUS BUDAJ se narodil 10. října 2017 ve 22.50 hodin. Jeho míry byly 2620 gramů a 46 centimetrů. Šťastní rodiče Barbora Budajová a Julius Samo jsou z Náchoda.
11

Právě jsme se narodili - říjen 2017

Velké Poříčí i Provodov to měly o fous

Náchodsko - Stoprocentní byl ve víkendovém kole fotbalové I. B třídy regionální trojlístek.

FOTO: Od opeřenců až po vysazení břízy

Česká Skalice - Letošní ročník Slavnosti stromů ve Vile Čerych v České Skalici se opravdu vydařil.

Ve šlágru kola slavila úspěch kostelecká taktika

Náchodsko - Fotbalisté Náchoda nebudou na třetí říjnový víkend vzpomínat v dobrém.

V hradeckém kraji vystavili voliči účet i architektům krajské koalice

Hradec Králové /KOMENTÁŘ/ - Demokracie má díky volbám své vzrušující momenty, jakkoli by je v politice hledal možná jen masochista. V Královéhradeckém kraji voliči o víkendu dopsali příběh, který se začal vyprávět přesně před rokem po skončení krajských voleb.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT