To se výrazně promítá v rodinných rozpočtech a mnozí zvažují, zda s autem vyjedou. Lidé, kteří bydlí poblíž hranic a auto denně používají, jezdí tankovat k sousedům.
„Cena benzinu bude i nadále stoupat. Proto se čím dál více lidé zajímají o spotřebu, hlídají si ujeté kilometry a snižují počet zbytečných jízd autem,“ říká Tomáš Hoplíček ze společnosti HI Software Development. Cenu benzinu tvoří z 38 % spotřební daň, 20 % je DPH, 5 % je marže a samotná cena ropy je 37 procent ceny benzinu.
Velmi často dopravci, ale i soukromá vozidla tankují v zahraničí, protože je to mnohem výhodnější. Plán vlády, že zvýšením spotřební daně z benzínu přijde do státní kasy několik miliard, vůbec nefunguje. Efekt je opačný – ti, co tankují v zahraničí, platí daň mimo Českou republiku. „Ke zdražení paliva výrazně přispěla vláda. Z každého litru jde státu přes 12 korun,“ vypočítává Tomáš Hoplíček a dodává, že patříme opravdu k nejdražším zemím Evropy.
Dopravci tankují v zahraničí, stát přichází o miliardy
„Více než 90 procent dopravců, s nimiž spolupracujeme, tankuje v zahraničí. Díky přesnému monitorovacímu systému, který sleduje ceny pohonných hmot, dávají dispečeři řidičům pokyny, kde mají tankovat a kolik litrů. Vše se samozřejmě odvíjí od ceny,“ popisuje Hoplíček aktuální stav mezi dopravci a doplňuje, že tímto způsobem jsou dopravci schopni ušetřit statisíce korun.
Tankování v zahraničí je sice výhodné pro dopravce, ale nevýhodné pro stát. Loňské navýšení spotřební daně o korunu na litr způsobilo obrovský odliv tranzitních vozů z České republiky. „Za hranicemi tankují nejen zahraniční dopravci, ale také ti čeští. Těm se dokonce vyplatí za hranice pro levnější benzin a naftu dojet,“ komentuje Tomáš Hoplíček.
(ef)