Letní fenomény, jako jsou zahrádky či stánky s občerstvením, má v oblibě velké množství lidí. Bedlivě se na ně ale zaměřují i pracovníci České obchodní inspekce (ČOI).

„S kontrolami těchto zařízení jsme začali v polovině července. Neřekl bych ale, že by se letos vyskytly nějaké závažnější přestupky než v loňských letech,“ pravil ředitel inspektorátu ČOI pro Královéhradecký a Pardubický kraj Karel Nohejl.

Zákazníci by přesto podle Nohejla měli být obezřetní. Nejvíce asi při nákupu ovoce ve stáncích u silnic.

„U těchto prodejců se občas objevuje šizení na váze. Je potřeba si na to dát pozor. Stejně tak je nutné hlídat jakost prodávaného ovoce,“ upozornil Nohejl s tím, že právě na prodejce u silnic si spotřebitelé nejvíce stěžují.

Cena za půl kila

Při nákupu je prý třeba dávat pozor i na jeden trik, který není postižitelný zákonem a u silnic se v poslední době velmi rozšířil.

„Prodejci často píší cenu za půl kilogramu ovoce. Jedničku napíší velkou, ale dvojku pak malou. Zákazník je zvyklý, že se cena uvádí za jeden kilogram, proto pak může být konečnou cenou překvapen,“ sdělil Nohejl.

Takto napálit se nechala důchodkyně Ludmila Schejbalová. Podle svých slov si malého údaje, že cena je účtována za půl kilogramu, nevšimla.

Kontrolám inspektorů ale neujdou ani letní zahrádky či stánky s občerstvením u přírodních koupališť.

„U stánků je také potřeba si dávat pozor na cenu. Zde jsou ovšem problémy občas způsobeny spíše nezkušeností prodávajících. Často se totiž jedná o studenty či jiné brigádníky,“ uvedl Nohejl.

U zahrádek je asi největší problém se správnou mírou točených nápojů. „Číšníci špatnou míru často zdůvodňují tím, že mají příliš lidí a že nestíhají. To je ovšem pouze jejich problém,“ konstatoval Karel Nohejl.

Pokuta i deset tisíc

Pochybení se posuzují případ od případu, zda chybu udělal nezkušený brigádník, či se klamání zákazníků opakovalo.

„Nejčastěji dáváme pokutu mezi jedním a dvěma tisíci korunami. Pokud restaurace podvádí opakovaně, je to pak pět až deset tisíc korun,“ uvedl Karel Nohejl.

Celkově ale začínají mít podle ředitele inspektorátu restaurace dobrou úroveň. Zákazníky okrádají zejména sportovní bary a herny, kde obsluha sází na malou ostražitost lidí. U lihovin jsou pak předražení velká.

„Největší pokutu jsem udělil před dvěma lety, kdy obsluha zaměňovala pivo. Tvrdila, že točí určitou značku, ale zákazník dostal úplně jinou. Tenkrát restaurace musela zaplatit pokutu padesát tisíc korun,“ sdělil Karel Nohejl.

Lukáš Dubský a Pavla Svítková