Jednou z nich je například ta do závodu Saar Gummi Czech, výrobce automobilových těsnění, v Červeném Kostelci. Tam už za čtvrt miliardy vznikla nová hala mísírny směsí pro výrobu těsnění. „To zvedne naši konkurenceschopnost a umožní získat další nové zakázky. Mísírna směsí zahájí provoz začátkem příštího roku. V současné době již ale firma obsazuje některé nově vzniklé pozice. Těch by, po najetí do plného provozu, mělo být okolo čtyřiceti. Další pracovní místa ještě vzniknou v následujících letech s růstem dodávek do automobilek," sdělil nedávno Náchodskému deníku Jan Tichý, generální ředitel Saar Gummi Czech.

Dalších 90 milionů investuje firma do nového vývojového a zkušebního centra. Zde najde práci dalších přibližně deset až 15 specialistů, kteří budou pracovat ve vývoji i pro jiné závody skupiny Saar Gummi ve světě. „S jeho plným provozem se počítá letos na podzim," dodal Jan Tichý.

Včera o tom, že závod se dále rozvíjí, informoval dokonce hejtman Lubomír Franc zastupitele Královéhradeckého kraje během jednání v Hradci Králové. „Závod se stává nejvýznamnějším v rámci koncernu Saar Gummi a může se zde do budoucna počítat s dalšími investicemi a rozvojem. Je dobře, že tato investice do Královéhradeckého kraje přichází," uvedl Franc. Ten nedávno navštívil spolu se starostou Náchoda Janem Birke, který je i šéfem Smíšené česko čínské komory vzájemné spolupráce, Chongqing v Číně, kde dohodu o této investici s čínským majitelem podniku, podepsal.

Investice za jeden a půl miliardy

„Je to jednoznačně velký přínos pro celý region. Společnost zajišťuje práci více než sedmi stům lidí z okolí, více než sto z nich je přímo z Náchoda. Dále poskytuje uplatnění prostřednictvím chráněných dílen Amulet, nabízí tedy práci a živobytí i občanům se změněnou pracovní schopností. Nezastupitelnou úlohu má také i při podpoře kultury a sportu, do které investuje ročně stovky tisíc korun. Její působnost a další rozvoj má v našem regionu své velmi důležité místo," uvedl Jan Birke.

Červenokostelecký podnik ale není jediný, který roste. Výrobce autodílů Karsit Holding z Jaroměře hodlá v následujících dvou letech investovat dokonce až 1,5 miliardy korun a vytvořit až 250 nových pracovních míst.

Informoval o tom v minulém týdnu generální ředitel a majitel společnosti František Řípa. Investice mají firmě zajistit výrazně vyšší konkurenceschopnost, pomoci ji v dalším růstu výkonů a dostat ji mezi špičku dodavatelů automobilového průmyslu v Evropě. Hlavními investicemi budou lisovací linka a rozšíření lakovny. „Lisovací linka ovládaná manipulátory s šesti těžkými hydraulickými lisy se stane největší technologickou investicí firmy od doby jejího vzniku. Bude to nejmodernější linka v ČR, která snese porovnání se zařízením u výrobců automobilů," tvrdí Řípa. Většina investic půjde do strojírenských technologií, počítá se i s vybudováním nových skladů.

Drtivá většina nových pracovních pozic má vzniknout v Jaroměři. „Je to pozitivní zpráva. Pokud bude nábor postupný, neměl by být problém místa obsadit. Budeme připraveni pomoci například s rekvalifikacemi," řekl ředitel krajského úřadu práce v Hradci Králové Martin Horák. Doplnil, že tvorba takového počtu nových míst je v současné době opravdu výjimkou.

Roční obrat Karsit Holdingu se v posledních letech pohyboval mezi 2,5 až třemi miliardami korun, nyní společnost zaměstnává přibližně 750 lidí. Karsit vznikl na začátku 90. let. V roce 1994 firma zprivatizovala bývalý závod Karosy v Jaroměři, který tehdy měl 180 zaměstnanců a 180 milionů korun ročního obratu. Od té doby firma oba ukazatele zmnohonásobila. Závody má i jinde. Díly a komponenty, především kovové kostry sedadel, vyrábí například pro vozy Volkswagen, Škoda, Audi, Seat, PSA, Scania.

„Významná je i zakázka kombinovaných zadních sedadel a opěr na vůz Citroen Picasso, které se denně expedují z Jaroměře do závodu PSA v Trnavě," uvedl Řípa. Z nových zakázek jmenoval kontrakt na vývoj a výrobu zadních sedadel a opěr pro nový model Škody Fabia, který půjde do sériové výroby v roce 2014. Firma také získala výrobu náhradních dílů pro vozy Octavia a Superb, výrobu rámu zadních sedadel Audi Q7 či nárazníku pro nákladní vozy Scania. Karsit vyrábí i další autodíly, třeba takzvané podskupiny karosérií.

Chtějí růst tržeb o polovinu

To gumárny Saar Gummi Czech, které vyrábějí těsnění dveří do aut, zahájily svou činnost v roce 1999, ale už od roku 1993 se úspěšně kooperovalo s jedním českým partnerem. V dubnu 2000 byla zahájena stavba nového závodu na zelené louce v Červeném Kostelci. V prosinci 2005 byl uveden do provozu druhý závod ve Velkém Poříčí. Zatímco v roce 2001 zaměstnávala společnost 156 zaměstnanců, vloni to bylo 741 zaměstnanců. Saar Gummi Czech patří do skupiny, kterou vlastní čínský koncern CQLT. Vedle Evropy má skupina závody i v Americe a v Asii. Obě nové investice do závodu společnosti by měly přispět k očekávanému nárůstu tržeb do roku 2017 až o 50 procent.

Aktuálně dodává Saar Gummi Czech především těsnění dveří nebo vík na více než čtyři miliony aut ročně. Jedná se převážně o vozy, které se montují v Evropě. Třeba pro vozy Škoda Octavia, Fabia, Roomster, Superb, Yeti, Rapid. Pro řadu modelů Audi či Volkswagen, těsnění používá i automobilka Porsche, Opel či Daimler Mercedes, ale i BMW nebo Ford.

Novými projekty pro letošní rok jsou těsnění pro vozy Škoda Rapid a Seat Toledo. Dalším novým projektem jsou dodávky pro Ford Transit. Nové projekty čekají firmu jak letos, tak v příštím roce. Půjde o dodávky na Škodu Superb a Škodu Octavia třetí generace a Volkswagen Golf Plus druhé řady. Mezi projekty v letech 2014-2015 budou patřit dodávky těsnění na vozy Opel Astra a Škoda Fabia třetí generace, a dále o modely Audi A4.