„Divadelní hra je jakýsi polotovar, který autor nabídne divadlům a ta si s ním naloží po svém,“ říká Havel, který se stal prvně v životě filmovým režisérem, a dodává: „Myslím, že autor to má pokorně snášet. Nesnese-li interpretaci někým jiným, má psát romány a ne divadelní hry. Poté, co mnohá desetiletí se mé hry takto hrají, pocítil jsem chuť konečně interpretovat sám sebe. A navíc filmem, což pro mne znamená určitou vnitřní satisfakci.

Odcházení má řadu významů

Příběh filmu Odcházení je příběhem dlouholetého kancléře, který o svou vysokou funkci přišel a neumí se s tím vyrovnat. I když se snaží to nedat najevo, v podstatě se mu zhroutil svět. „Je to příběh člověka, který má oslnivou kariéru a postupně se ocitne na nule,“ říká představitel hlavní role, kancléře Viléma Riegra, herec Josef Abrhám. „Je to taková bilance a rekapitulace jeho života. A je to vlastně i takové postupné poznávání v jaké situaci se ocitá,“ dodal.

Josef Abrhám je však přesvědčen, že film „Odcházení“ má i další rozměr. „Myslím, že ,odcházení’, je pojem, který se týká každého, a to v různé míře. Odejdete z domu, odejdete z bytu, a nebo třeba na Moravu. A nebo i ze života, nakonec… To je vlastně taková nabídka k úvaze. Samozřejmě ten hlavní příběh je dominatní, ale věřím tomu, že si lidi v kině uvědomí, co je třeba už potkalo, nebo co je teprve čeká. To, je další rozměr filmu,“ dodává.
A jaká byla spolupráce zkušeného filmového herce s režisérem, který film nikdy netočil? „Já znám Havlův styl humoru z divadla. Z Audience, nebo ze Žebrácké opery, kde jsem hrál. U filmu mne překvapil tím, jak moc o tom ví, jak dobře si poradil i jak odvážné měl nápady. To všechno byly věci, kterými mne potěšil,“ vyzdvihuje práci Václava Havla.

O „Odcházení“ se často píše, jako o filmu pro intelektuály. Abrhám, to odmítá: „Já věřím normálním divákům, kteří mají instinkt. A když najdou nějaký důvod, na ten film jít, tak věřím, že budou spokojeni. Přál bych si, aby tam našli i to, co nás bavilo a co nám šlo. To, co je intepretováno skvělým hereckým obsazením, krásnou kamerou i hudbou. A to bych chtěl, aby tam diváci našli,“ dodal.

Producent sehnal peníze do měsíce

Producent filmu Jaroslav Bouček je ve své profesi uznávanou personou. Získal 19 Českých lvů, což nemá žádný producent v Česku. Na svět už pomohl ceněným filmům, jako jako Amerika, Babí léto, nebo Kdo chce zabít Sekala. Sehnat peníze na „Odcházení, byl ale podle něj oříšek. „Určitě jsem si to představoval jednodušeji. Myslel jsem, že mi na jméno Václava Havla budou házet peníze vidlema. Taková realita, ale nebyla,“ vysvětluje. „Těžší to bylo o to víc, že u Kdo chce zabít Sekala, jsem na to měl tři roky. U Odcházení, to byly tři měsíce! V úvahu bylo nutné vzít zdravotní stav pana prezidenta a pak taky obsazení 25 českých filmových hvězd. Odložit to třeba o rok, by možná znamenalo, že film nikdy vznikne. A já sehnal peníze do měsíce,“ dodal spokojeně Bouček.

V „Odcházení“, jenž trvá 97 minut, se potkala řada skvělých herců. Na plátně náchodští diváci viděli Josefa Abrháma, Stanislava Zindulku, Dagmar Havlovou, Tatiánu Vilhelmovou, Evu Holubovou nebo Jiřího Lábuse. Nechybí Jan Kraus, Jiří Bartoška, Vlasta Chramostová, nebo Oldřich Kaiser. (Jiří Máslo)