Jízda měla za úkol nejen potěšit milovníky staré železnice, ale i podpořit opravu jiné parní mašinky. Ta nese název Conrad Vorlauf a vyrobena byla už v roce 1873.

Historický vlak projížděl stejnými trasami, jako běžné vlakové spoje. Cestující však přece jen čekalo jedno překvapení. Na cestě z Hradce Králové do Jaroměře se totiž vlak poháněný párou odklonil od běžné trasy a zajel na již uzavřenou trať. „Projeli jsme zastávky jako Hněvčeves, Hořiněves, Račice nad Trotinou, Sendražice a Smiřice,“ říká Vladimír Ujec ze železničního muzea v Jaroměři. „Trať je dlouhá asi 17 km a pro osobní dopravu je uzavřena už asi čtyři roky. Náš historický vláček tudy jezdí výjimečně, a to jen pětkrát do roka,“ vysvětlil Ujec.

Historický vlak známý jako Expres Primátor vyjíždí na trať mezi Hradcem Králové, Jaroměří a Náchodem pravidelně. Jeho cílem je potěšit zejména obdivovatele staré parní železnice a do cestování po kolejích vrátit ztracenou romantiku. Parní expres měl však tentokrát i jiný cíl.

Conrad Vorlauf na trať vyrazí asi za dva roky

Cílem víkendové jízdy historického vlaku Expres Primátor bylo podpořit opravu již 135 let staré parní lokomotivy Conrad Vorlauf, která je majetkem Národního technického muzea.

„Opravovat ji budou organizátoři celé akce, tedy pracovníci jaroměřského muzea,“ říká ředitel Národního technického muzea Jiří Střecha. „Jejich úkolem je, aby tento železniční unikát uvedli do pojízdného stavu,“ dodal. Cílem opravy je podle ředitele Střechy, aby se lokomotiva dostala do stavu, ve kterém jezdila v roce 1908. Měly by tam tedy být úpravy i modernizace, které byly do té doby na lokomotivě provedeny. To, že bude unikátní stroj jezdit po trati tak často, jako třeba Expres Primátor, však prý nelze očekávat. „Nemůžeme povolit tak časté nasazení v provozu. U takto vzácného exponátu není žádoucí, aby často jezdil a hrozilo jeho nadměrné opotřebení,“ vysvětlil ředitel Střecha.

Na opravě lokomotivy Conrad Vorlauf pracují členové železničního muzea v Jaroměři. „S prací jsme začali už v roce 1994. Intenzivní rekonstrukce však začala až v roce 2005,“ říká pracovník muzea Bohuslav Škoda. „Prozatím jsou na lokomotivě hotové nápravy, rekonstruována je i nosná konstrukce stroje a jeho parní pohon. Když to dobře půjde, lokomotiva by mohla vyjet na trať už možná v roce 2010,“ těší se Škoda.

Rychlost oprav však diktují především peníze. V první fázi získalo muzeum z veřejné sbírky 121 tisíc korun. Padesát tisíc dali sponzoři a 80 tisíc vydalo muzeum z vlastních prostředků. Současná veřejná sbírka, kterou podpořila i víkendová jízda parního expresu, už dodala na opravu stroje Conrad Vorlauf 180 tisíc korun. „Na to, abychom mohli lokomotivu uvést do plného provozu, potřebujeme ještě nejméně 300 tisíc korun,“ dodal Bohuslav Škoda.

(Jiří Máslo)