Například plechové vláčky. „V současné době máme řádově čtyřicet druhů mašinek a na dvě stovky různých vagonků,“ řekl Deníku Jaromír Kříž ml., jednatel společnosti, s tím, že se jedná i o příslušenství v podobě kolejí, výhybek, domečků…
Výrobci vláčků mají v plánu zkvalitnit a zefektivnit stávající produkci, přičemž se počítá s dalšími novými vláčky. Mimoto chystají v následujících měsících i několik výstav, například na Slovensku.
Jak probíhá výroba jedné mašinky? To nám zodpověděl Jaromír Kříž st., ředitel společnosti: „Výroba mašinky je poměrně složitá, jelikož je tam nejen mnoho dílů, které se musí sladit, ale také elektrické zapojení,“ říká Kříž s tím, že mašinky vydávají zvuky, svítí a napodobují reálný život. Zhotovení mašinky trvá minimálně 10 hodin.
V současné době v Polici připravují novinku, a to výrobu dvoukolejného systému, který bude kompatibilní i s modely mašinek jiných výrobců. Dosud se v Polici vyráběla totiž jen klasická železnice tříkolejná.
Vláčky jsou lákadlem nejen pro malé návštěvníky muzea
Smělým plánem výrobců mašinek je uvedení železnice – v nerezovém provedení – na zahradu. „Lidé si budou moci vozit svůj náklad ve svém vláčku na své zahradě,“ vysvětlil ředitel Kříž.
Kromě vláčků, které jsou jedním z největších lákadel muzea, je ve stálé expozici k vidění celá řada zajímavostí – výtvorů postavených ze součástek stavebnice Merkur. Jedná se například o model Ocelového města, inspirovaného romány Julese Verna, kterému je v muzeu vyhrazen celý jeden sál. Vytvořil ho sběratel Jiří Mládek, kterého Merkur uhranul před více než padesáti lety.
Každý z návštěvníků si může v muzeu vyzkoušet svou zručnost a postavit si vlastní výtvor v místnosti, jež je plná stavebních dílků.