Vystavuje také autor rekonstrukce galerie

Už po příchodu do jízdárny zaujme nevšední instalace plastik, které jsou umístěny do mobiliáře galerie vytvořené výtvarníkem a malířem Josefem Wagnerem ml., autorem rekonstrukce budovy zámecké jízdárny i vnitřního galerijního prostoru. „Jeho polokřesla navržená ve strohém, téměř minimalistickém provedení, se staly základem pro podobu instalace," potvrdil odborný pracovník galerie David Chaloupka.

Kromě jiných jsou na výstavě zastoupeni plastikami například Franta Úprka, Ladislav Zívr, Josef Wagner, Kurt Gebauer, Olbram Zoubek, Zdeněk Palcr, Eva Kmentová, Stanislav Podhrázský, Jaroslav Horejc, Miloslav Chlupáč či Otto Gutfreund. V roce 2009 se nečekanou koupí rozšířila kolekce prací mapující historii sochařské výzdoby náchodského regionu.

Původní návrh sousoší byl bez psů

„První sochařská skica Otty Gutfreunda k pomníku Babičky Boženy Němcové pro Ratibořice z roku 1921, jež byla považována za ztracenou, zároveň zastoupila tohoto významného sochaře ve sbírkovém fondu," řekl Chaloupka. Model sousoší je jiný, než ho znají návštěvníci Babiččina údolí. Chybí na něm totiž psi Sultán a Tyrl.

Menší výstavní prostor v přízemí jízdárny je věnován expozici Na paměť… Té vévodí socha sovětského vojáka, kterému předala kytici květů malá dívka jako vděk za osvobození vlasti od německých okupantů. Výstava zahrnuje ukázky oficiálního umění z doby budování socialismu. Oficiálním uměleckým stylem, který byl tehdy uznáván a preferován, byl socialistický realismus. „Od 50. let to byla převážně témata, která demonstrovala sílu a vděčnost osvoboditelům Sovětskému svazu, později jako oslava Vítězného února. V dalších letech je vystřídaly mateřství nebo práce. Název výstavy má emotivně vzbudit zájem, ale poukazuje také na památníky a pomníky, které stojí do dneška," prozradil kurátor a odborný pracovník galerie Vlastislav Tokoš.

Na ochozu se lze setkat se sbírkou polského umění, které je součástí sbírkového fondu galerie. Sbírka obsahuje 53 exponátů osm maleb, šestadvacet grafik, čtyři kresby a patnáct plastik od jednatřiceti autorů, z nichž už třináct nežije. „Díla zastupují autory několika generací polského výtvarného umění," uvedl historik umění Krzysztof Dackiewicz z Wroclawi.

Společným tématem je lidská tvářnost

Žánrově se práce pohybují od realismu, přes surrealismus po symbolismus. U většiny děl je společným tématem lidská tvářnost, a to zejména v plastikách. Prvním dílem celé sbírky je obraz Orfeus a Euridiké z roku 1969 od Jana Wodyńského, malíře řazeného mezi mistry polského kolorismu. „Cenná iniciativa náchodské galerie podpoří propagaci polské kultury a milovníci umění budou mít možnost poznat řadu znamenitých, často dosud nevystavených děl polských umělců," dodal Dackiewicz.

Podle ředitele galerie Jana Kapusty je veřejnosti představen sbírkový fond u příležitosti blížícího se 50. výročí založení této umělecké instituce. „Nejen sochařská sbírka, ale také polské umění dosud nebyly představeny v širším výběru," poznamenal. Trojvýstava potrvá do 30. srpna.

Hynek Šnajdar