Nasbíral jich tolik, že už se domů nevešly, a tak začal hledat nové prostory, kde by mohl svou sbírku dál rozšiřovat a ukázat ostatním, co všechno se tohoto koníčku týká.

Zřídit železniční expozici napadlo Petra Davida po přečtení knížky, jež se týkala zdejší trati. Pro muzeum našel přímo ideální prostory, které se stylově nacházejí na nádraží v Meziměstí. Ty mu zprostředkovalo zdejší město. Z prostor přímo dýchá atmosféra z dob, kdy byla meziměstská železnice v rozkvětu.

A proč by vůbec mělo muzeum v Meziměstí být? „Meziměstská železnice má obrovskou tradici. Trať, která tudy vedla, měla být jednou z největších v Evropě za dob Rakouska-Uherska,“ vysvětluje. „Tradice se tu velmi dlouho udržovala, bylo tu hodně odborníků a poměrně velký provoz. Myslím si, že by se tato zvyklost měla udržovat i nadále, proto jsem se rozhodl založit muzeum.“

Muzeum ještě nebylo oficiálně otevřeno, tak se stane až během května, kdy dojde k finálním pracím. Svou premiéru si už ale odbylo.

Petr David měl na rekonstrukci prostor a celkovou úpravu jen tři měsíce. První nadšenci viděli tuto sbírku už při oslavách 600. let města Meziměstí. Nebyl to ale žádný med. „Když jsme začali s rekonstrukcí, tak jsme museli po dvaceti minutách na vzduch, protože jsme měli plné plíce prachu.“
Po oficiálním otevření nebude pro nikoho žádný problém domluvit si schůzku a do muzea se jít podívat. Bohužel nebude pravidelná pracovní doba, ale otevřeno bude po domluvené schůzce. Telefon bude zveřejněn na interentu a letákách. Zájemci se můžou ozvat na e-meilovou adresu: muzeme@centrum.cz. A vstupné? V dnešní době něco takřka nemyslitelného - je dobrovolné!

Co vše v muzeu železniční dopravy návštěvníci uvidí?

Téměř všechno, na co si v souvislosti s vlakem a kolejemi vzpomenou.

Jedna část je věnovaná všemu, co se týká trati. Budou tu fotografie trati Choceň-Broumov a i druhá trať, která se k této napojuje – Teplice nad Metují-Trutnov. Dále tu visí jízdní řády, ať ty historické nebo dnešní, mapy tratí a další dokumenty. Další část je věnovaná železničním modelům. Je tu připravena malá trať pro děti, velká, která bude objíždět kolem a vrcholem této části je model celého meziměstského nádraží s depem. To je propracované do nejmenších detailů.

Třetí část je takový návrat do padesátých let devatenáctého století. Nechybí zde simulovaná dopravní kancelář a technika, která zajišťuje železniční dopravu, například telefony, zabezpečovací, měřící nebo drážní technika. Pro ukázku je zde i historické nářadí na opravu trati.

Jaký pohled tedy zastává tvůrce projektu?

„Žeznice má budoucnost a má své opodstatnění. Toto muzeum není jen ukázkou starých artefaktů a toho, co bylo, ale rád bych poukázal na to, jak je železnice důležitá. Možná tu na vás dýchne dávná atmosféra, ale podle mě to jen o historii není,“ vysvětluje Petr David.
Muzeum není tou jedinou cestou, kterou se pan David snaží povzvednout zájem o železniční dopravu. Je členem Přátel železnice Meziměstí. Opravili spolu lokomotivu, která i když váží 22 tun, tak prý patří mezi ty menší. Dále se Přátelé železnice Meziměstí snaží prosadit, aby byla obnovena trať do Polska přes Otovice a pomáhají se změnou jízdních řádů. I přesto, že jejich nadšení a snahy jsou velké, ve výsledku mají jen malý vliv…

(Andrea Kubíková)