Místo zásadních změn, které by jízdní řády vrátily k 30 let osvědčeným starým jízdním řádům z roku 2011, jsme se dočkali jen kosmetických, nic neřešících úprav. Takové jsou nejčastější připomínky cestujících a obcí ke změně jízdních řádů autobusů ve východních Čech, která začala platit minulý týden.
„Naše obec mívala hrdelní právo a  když vidím zmatky kolem jízdních řádů v posledních dvou letech, mám občas chuť ho znovu obnovit,"  říká rozlobený starosta Svojanova na Svitavsku Josef Gracias. Spokojen s březnovou změnou, která měla napravit největší problémy, není ani v nejmenším.

„Ty úpravy jsou pouze kosmetické a spočívají jen v tom, že nám některé autobusy ubrali. Změn časových poloh spojů a jejich trasování, abychom nemusili při cestě do spádové Poličky přesedat a přitom nezůstat kvůli ujetému přípoji někde viset, jak jsme požadovali, jsme se nedočkali," lamentuje Gracias.
Není jediný, kdo by si přál návrat ke starým jízdním řádům, které fungovaly a pilovaly se 30 let, ale předloni byly kompletně překopány.
„Autobusů sice přes nás nyní jezdí dvakrát tolik, ale zbytečně. Stačila by nám jich polovina jako dřív, jen několik ráno do škol a práce a odpoledne zpět. Ale aby se na ně dalo spolehnout," dodal.


Děti nestíhají školu


Velká nespokojenost panuje i se zrušením velkého množství autobusů o letních prázdninách.  „Kde je  pochopení pro starší občany? Když pojedou k lékaři, domů se dostanou až odpoledním spojem," zlobí se Lydie Brázdová, kterou rozhněvaly úpravy jízdních řádů mezi Svitavami a Poličkou.
Na druhé straně, mírná většina starostů se zdá být aspoň částečně spokojena. Nebo aspoň ukolébána slibem firmy Oredo, která dopravní obslužnost organizuje, že další změny budou následovat v červnu a prosinci. Zmatek, který vznikl v roce 2011, prý nelze napravit během pár měsíců.
„Stále nebyly vyřešeny problémy týkající se ranního svozu dětí do škol, které pravidelně jezdí se zpožděním. Podle technologa  Oreda se však tyto těžkosti podaří odstranit až v druhé polovině roku. Tak uvidíme," řekla Lenka Bártlová, starostka Rudoltic na Orlickoústecku. Školní autobusy mají přijíždět v 7.49, obvykle však mají zpoždění kolem deseti minut a děti tak přibíhají po zvonění. Zatímco zdejší škola to dětem toleruje, školy v dva kilometry vzdáleném Lanškrouně nikoliv a rodiče proto posílají děti do školy pěšky.


„Je to lepší, ale úplně spokojen nejsem. Měli jsme jiné požadavky na dojezdy žáků do školy ze sousedních vesnic, ale doufám, že se to od září zlepší. Nelíbí se mi však alibismus, kdy jsou veškeré problémy s jízdními řády svalovány na bývalé vedení Oreda a kraje," řekl starosta Seče na Chrudimsku Marcel Vojtěch.

Připlácejí na spoje


Některé obce mimo hlavní trasy se dokonce rozhodly na ohrožené spoje přispívat. Oredu platí kolem 17 korun na kilometr příslušné zajížďky.
„Na to naše obec nemá peníze. Připojili jsme se proto k výzvě starostů z Novobydžovska, které je rušením spojů také silně postiženo," řekl Ladislav Michl, starosta Dobrého na Rychnovsku. S rušením spojů přitom není konec.  V Královéhradeckém kraji byly v březnu seškrtány pouze spoje, které měly za rok najezdit 300 tisíc kilometrů. V červnu však má ubýt dalších 550 tisíc kilometrů z původních 18 milionů kilometrů, jež autobusy v kraji najezdily vloni. Hejtmanství na financování veřejné dopravy už nemá tolik peněz.


„Naproti tomu v Pardubickém kraji se červnové změny budou týkat jen časových poloh spojů a jiných požadavků, zde už redukce množství autobusů nehrozí žádná. Se starosty začneme o jejich požadavcích diskutovat v dubnu," řekl ředitel Oreda Jiří Král.