Není snad jediná obec, kde by kraj od března nesáhl na spoje autobusů. A to ještě není všem dnům konec. Jak jsme zjistili, rušení tras v březnu je jen první fází změn. Další mají následovat v červnu a na přelomu srpna a září.

V celém Královéhradeckém kraji přestanou od 3. března jezdit autobusové spoje, které využívá minimum cestujících či za ně mohou lidé snadno v jízdních řádech nalézt náhradu. Kraj zruší zhruba čtyři procenta spojů a ušetří nejméně 3,5 milionu korun. Potvrdil to mluvčí kraje Imrich Dioszegi.

Budou peníze na opravy silnic?

„Nešlo to udržet, existují spoje, kde jezdí dva tři lidé. Některé spoje nahradí malokapacitní autobusy, nebo na ně budou obce připlácet. Na Bydžovsku se rušení týká asi třinácti linek," komentoval krajský zastupitel a starosta Nového Bydžova Pavel Louda.

„Je to začarovaný kruh. Kraj zruší spoje a lidé, kteří jezdí autobusem, se nemohou dostat domů. A tak sáhnou po osobních autech, silnice budou více zatížené a budou se řešit jejich opravy," říká starosta Nepolis Dušan Šustr.

Zřejmě vznikne výzva starostů

Právě u nich z jízdního řádu zmizí hned dva, ten ranní je ale tolik nepálí. „Lidé mohou jezdit jiným. Citlivější je spoj po devatenácté hodině z Chlumce do Bydžova. Naštěstí na trase bude zastavovat vlak, který tu zatím jen projížděl," dodal Dušan Šustr. Doplnil, že zvažuje, zda by starostové neměli přijít s výzvou, aby kraj spoje dál nerušil.

„U nás už nebude jezdit víkendový spoj z Bydžova směrem na Hořice. Kraj nás žádal o příspěvek, ale myslím, že ho nedáme. Už tak máme spoje okleštěné, a když se lidé chtějí k nám do jedné firmy a zpět domů dostat, musejí jezdit auty. Jenže tady se jedná o víkendový spoj, který se využívá minimálně," vysvětloval starosta Skřivan Vladimír Futera.

Například Lovčic, Roudnice či Nechanic se změny nedotkly. „No, města a místních částí se rušení netýká, ale jak dlouho. Přijdou letní a podzimní změny. A že bychom náklady na autobusy hradili? Už platíme hasiče a rozpočet nafukovací nemáme," řekl starosta Nechanic Jiří Pechar.

„Jsem v důchodu, tak mi to nevadí. Ale co ostatní? Jezdit v dnešní době denně autem, to je hrozné," uvedl Jiří Svoboda z Hradecka.

Poroste také cena jízdného

Od března jízdné o pět procent podraží. Znamená to zvýšení ceny většiny spojů o jednu korunu, maximálně o 2 koruny. Ke zdražení museli dopravci přistoupit kvůli zvýšení daně z přidané hodnoty a zvyšujícím se cenám pohonných hmot. Uvedl to náměstek hejtmana Karel Janeček, který má na starost oblast dopravy.