Když vloni na konci srpna dorazila po letech čekání dálnice D11 až do Hradce Králové, bouchalo šampaňské a silničáři se chystali na navazující úseky autostrády, jež měla vést až k Jaroměři. Po bublinkách však přišla pachuť porážky a stát musel z připravované stavby odvolat dělníky.

Další stavbu totiž zastavily rozklady proti stavebnímu povolení. Mimo jiné od spolku Děti Země. Dílčího vítězství se ŘSD, respektive Ministerstvo dopravy, dostalo minulý týden, kdy se stavební stroje zakously do sedmikilometrového úseku mezi Smiřicemi a Jaroměří. Stále však hrozí, že mezi koncem dálnice D11 v Hradci Králové a novým „jaromeřským“ úsekem bude takřka šestnáctikilometrová proluka.

Pod tlakem rozkladu ze stran Dětí Země totiž Ministerstvo dopravy zrušilo letos v březnu napadené stavební povolení. Jako důvod k tomuto kroku uvedlo urychlení celého procesu, kdy chtělo dát novou žádost s aktualizovanými podklady. O nové stavební povolení začalo ministerstvo usilovat v polovině května.

„V současnosti Ministerstvo dopravy a jeho specializovaný stavební úřad zahájil stavební řízení. V jeho rámci proběhne 16. června ústní projednání, dále bude probíhat příprava vydání stavebního povolení,“ uvedl mluvčí ministerstva Jakub Stadler, který věří, že se ministerstvu podaří vypořádat se všemi připomínkami tak, aby ještě letos bylo vydáno stavební povolení.

V nové hře o stavební povolení je ministerstvo optimistické. Sám ministr v demisi Dan Ťok při zahájení stavby úseku Smiřice - Jaroměř uvedl: „Do měsíce chceme vyvolat veřejné slyšení ohledně stavebního povolení, které snad získáme v měsíci následujícím. Do konce prázdnin by tak i na tomto úseku měly začít práce.“

Tváří v tvář

Jeho nadšení však může opět zchladit Miroslav Patrik ze spolku Děti Země. „Děti Země o novém zahájení stavebního řízení na dálnici D11 vědí z úřední desky Ministerstva dopravy. Nyní tedy čekáme, zda s námi bude někdo jednat. Až bude stavební povolení vydáno, tak ho prostudujeme a zvážíme další kroky,“ uvedl Miroslav Patrik. Podle mluvčího Ministerstva dopravy však zatím žádná jednání mezi Danem Ťokem a Miroslavem Patrikem neproběhla. „Takovou informaci v tuto chvíli nemáme, že by měla proběhnout schůzka, ale vyloučené to není,“ nechal se slyšet Jakub Stadler.

Při své návštěvě Královéhradeckého kraje slíbil setkání s Miroslavem Patrikem i ministerský předseda Andrej Babiš. „Znám ho zatím jen z médií. Chci si s ním promluvit. I já mám rád zvířata, ale zase máme pocit, že tyto organizace ne vždy přistupují objektivně k daným problémům,“ uvedl tehdy Andrej Babiš s tím, že se právě ladí termíny setkání.

K tomuto setkání však zatím nedošlo. „Schůzka s panem Patrikem ještě neproběhla, ale platí, že se s ním pan premiér chce setkat,“ uvedla mluvčí vlády Barbora Peterová.

Z dálnice, která by měla v roce 2025 propojit Hradec Králové s Polskem, tak stále chybí desítky kilometrů. Zda k nim na konci léta začne přibývat i necelých 16 kilometrů z Hradce do Smiřic, je zatím nejisté.

„Stále věříme, že ještě letos bude možné zahájit celý 15,5 kilometru dlouhý úsek D11 Hradec Králové - Smiřice,“ uvedl Jakub Stadler. Podle něj je cílem dostavit oba úseky najednou a předat je k užívání do konce roku 2021. „Přesný termín vydání stavebního povolení nelze předjímat, stejně tak nelze předjímat, jestli se proti němu bude někdo odvolávat,“ dodal mluvčí.