VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cestáři řeší rovnici se záporným součtem: Z čeho opravit silnice?

Východní Čechy – Už už se zdálo, že letošní zima vyslyší nářky silničářů nad nedostatkem peněz nutných pro opravy  rozbitých silnic a ušetří jim do kasičky něco ze zimní údržby.

21.4.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Slávka Petráková

Ještě na konci února to tak vypadalo. Jenže pak přišel studený březen, jeden z nejmrazivějších za posledních sto let, a veškeré naděje jsou ty tam.

Silničáři Královéhradeckého kraje dokázali výdaje za pluhování a posyp komunikací aspoň udržet na úrovni loňského roku. Pardubickým cestářům se ale v součtu kvůli březnu zima prodražila oproti loňsku skoro o pětinu.

„Letošní zimní sezona mohla silničáře vyjít historicky lacino. Výjimečně chladné březnové počasí však vyhnalo náklady do výše srovnatelné s předchozími lety," uvedl mluvčí Královéhradeckého kraje Imrich Dioszegi.

Pardubickým cestářům tak zbylo na opravy výtluků, kterých je mnohem víc než vloni, pouhých 350 milionů korun. Jen předběžný výčet největších škod je přitom 400 milionů. V tom jsou navíc obsažené i výdaje na sekání příkopů, prořízku stromů či údržbu dopravního značení.

Kde na to vzít? Pravděpodobně nikde, silničářům se peněz nedostává už řadu let. Údržba je dlouhodobě podfinancovaná, provizorně se záplatují jen největší díry a vozovky se tak rok od roku rozpadají rychlejším tempem.

„Vždycky na jaře nebo v létě zalijí asfaltem nejhlubší díry, ale sotva přijdou na podzim první mrazíky, ukáže se, že to byly vyhozené peníze. Díry jsou zpátky," stěžuje si profesionální řidič Karel Majzlík z Ústí nad Orlicí.

Jenže o pořádných opravách souvislých úseků si mohou jak motoristé, tak i silničáři jen zdát. V krajských rozpočtech peníze nejsou. Dokonce se už objevily úvahy, že by kraje měly své silnice, tedy druhých a třetích tříd, vrátit zpátky státu.

Vedení pardubického hejtmanství se sice nedávno pochlubilo, že nad rámec zmíněné základní údržby za 350 milionů jen letos investuje do silnic půl miliardy korun. Jenže za ně kompletně zrekonstruuje jen několik desítek kilometrů vozovek. Ve vlastnictví jich přitom má 3500 kilometrů.

Děr v silnicích je bohužel  víc než vloni i kvůli proměnlivějšímu počasí během letošní zimy, kdy se teploty střídaly kolem nuly. Ty jsou pro trhání asfaltu nejhorší. Komunikace naproti tomu tolik nepoškodil loňský únor s teplotami pod minus 20 stupňů, holomrazy totiž nevadí.

Náklady na zimní údržbu (v mil. Kč)
          2010/2011                2011/2012               2012/2013
Hradecký kraj              182                           189                           186
Pardubický kraj            119                           105                           123

Autor: Kamil Dubský

21.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Sobotka - Náchod B

Ve šlágru kola slavila úspěch kostelecká taktika

Počítání volebních hlasů.

V hradeckém kraji vystavili voliči účet i architektům krajské koalice

Těším se na to, co mi život přinese nového, říká Soňa Marková

Náchod - “Výsledky voleb jsou pro mě osobně a hlavně pro KSČM velkým zklamáním. Nečekali jsme, že se hlasy přesunou tak významně ke stranám, které jsou spíše populistické. Ale voliči rozhodli,” říká poslankyně za KSČM Soňa Marková.

Triumf ANO, debakl levice, Bělobrádek uhájil křeslo o 173 hlasů

Královéhradecký kraj - Volby do Poslanecké sněmovny na území Královéhradeckého kraje de facto kopírovaly výsledek v celé České republice. Drtivým způsobem vyhrálo hnutí ANO, těžkou porážku utržily levicové strany.

Volební účast v kraji převýšila celostátní průměr. Na 12. mandát to nestačilo

Hradec Králové - Lidé v Královéhradeckém kraji jsou odpovědnější a k volbám jich chodívá více, než je celostátní průměr. Letos k volebním urnám dorazilo 63,25 procenta oprávněných voličů.

Jan Birke: „Musíme zachránit značku ČSSD"

Královéhradecko /ROZHOVOR/ - Lídr královéhradecké krajské kandidátky ČSSD Jan Birke svůj post poslance obhájil, ale po skončení voleb a sečtení hlasů bylo vidět, že k radosti má daleko.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení