Do centra Hradce to mají sice co by kamenem dohodil, ale spojení s městem, kam většina lidí jezdí do škol a zaměstnání, je asi tak četné, jako přímý spoj z Aše do Ostravy. Řeč je o obcích, které leží v těsném sousedství Hradce, ale již spadají do kraje Pardubického. Tato situace by se v příštích měsících mohla změnit.

„Nedostupnost“ Hradce může pomoci vyřešit místní dopravní podnik. „O problémech těchto obcí víme a jsme připraveni podat pomocnou ruku. Již jsme se o tom bavili s lidmi z krajského úřadu. Nyní čekáme, jak dopadne tendr na výběr autobusových dopravců na území celého kraje, což bude někdy ve druhé polovině příštího roku,“ nechal se slyšet ředitel hradeckého dopravního podniku Zdeněk Abraham, který si v budoucnu dokáže představit, že by autobusy dopravního podniku obsluhovaly „pardubické“ obce Libišany, Opatovice, Borek, Hrachoviště, Býšť, Hoděšovice či Bělečko.

Například v Libišanech by tuto pomoc uvítali. „Do Hradce odsud jezdí převážná část obyvatel do školy, za prací či na nákupy. Máme to rozhodně blíž než do Pardubic. Jenže meziměstská autobusová doprava od nás není tak častá. V případě zájmu hradeckého dopravního podniku však záleží i na tom, jak by to bylo pro nás finančně náročné,“ uvedla starostka Libišan Monika Nováková.

Podle ředitele Zdeňka Abrahama však dopravní podnik nechce suplovat „modré“ autobusy krajského dopravce. „Tuto vizi bereme jako alternativu, která bude ještě podmíněna několika aspekty. Jednak zájmem ze strany obcí, ale také tím, že nebudeme muset investovat do současného vozového parku,“ dodal ředitel. Zatím nezodpovězenou otázkou také je, jak by se na případném „prodloužení“ linek podílel kraj i samotné obce.

„Výpomoc“ přeshraničním obcím by uvítala i náměstkyně hradeckého primátora Věra Pourová (ANO). I ona však vidí některá rizika. „Samozřejmě je nutné, aby případné rozšíření dosahu obslužnosti MHD hradecký dopravní podnik zvládl kapacitně a personálně, aniž by to negativně ovlivnilo fungování podniku v Hradci Králové,“ uvedla Věra Pourová. Podle ní je dalším předpokladem, že na dotaci této služby se budou podílet ty obce, kam budou linky zajíždět, případně kraje.

„Vedle zlepšení dopravní obslužnosti okolních obcí by tento záměr mohl částečně přispět i ke snížení počtu aut v ulicích našeho města,“ dodala náměstkyně primátora.

Plán „Hradubická“ se zamlouvá i hejtmanu Jiřímu Štěpánovi. I on však vidí některá úskalí. „Spějeme k době, kdy se postupně naše města sbližují, a toto bych bral jako dobrou cestu. Nejdřív však musíme vysoutěžit krajského dopravce, a teprve poté se můžeme bavit o větší integraci,“ uvedl hejtman Jiří Štěpán.