Ředitelství silnic a dálnic už vedení kraje informovalo, že je třeba nezákonné nosiče reklam odklidit.

Billboardy budou likvidovat pracovníci Údržby silnic Královéhradeckého kraje. „My ale předpokládáme – a věříme, že většinu odstraní jejich vlastníci,“ řekl první náměstek hejtmana odpovědný za dopravu Martin Červíček.

Podle jeho slov by tak silničáři odstraňovali nejvýš třetinu nebo jen dvacet procent nezákonně umístěných billboardů.

I tak to bude finančně náročné. Královéhradecký kraj dosud odstranil šest nelegálních reklamních zařízení, jejichž majitelé na výzvy k jejich odstranění nereagovali. „Celkové náklady se vyšplhaly na téměř 62 tisíc korun,“ oznámilo vedení kraje.

Částka, kterou kraj bude muset na likvidaci billboardů vynaložit, by tak mohla přesáhnout až 2,5 milionu korun.

„Chci požádat o doplnění rozpočtu na dopravu o 500 tisíc korun,“ řekl náměstek Červíček. Sám však věří, že majitelé se budou chovat slušně své billboardy odstraní.

Likvidace potrvá několik let

I když stát má představu, že nelegální billboardy by měly být odstraněny do konce roku, v kraji to zřejmě potrvá několik let. Vedení kraje předpokládá, že krajští silničáři, kteří musí plnit vlastní povinnosti, budou schopni zlikvidovat přibližně patnáct kusů nelegálních reklamních zařízení měsíčně.

Novela zákona o pozemních komunikacích, která začala platit v loňském roce, nařizuje majitelům odstranit reklamy, které jsou blíž než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. Silničáři v září napočítali kolem dálnic a silnic první třídy v České republice téměř 7000 reklamních zařízení, z toho asi 3000 odporovalo zákonu.

Na dálnicích začali silničáři s odstraňováním inzertních ploch loni začátkem října, kdy za účasti médií zakryli a demontovali první billboard.

Sami majitelé začali poutače odstraňovat v polovině loňského listopadu.