Sběr nabídek potrvá do 8. prosince. „Vyhlášení veřejné zakázky je nezbytné, protože stávající smlouvy s dopravci vyprší koncem roku 2016. Příprava tak rozsáhlého kontraktu je přitom časově velice náročná," upozornil Michal Friček z tiskového odboru kraje.

Vyhlášení veřejné zakázky ve středu na mimořádném jednání schválili krajští radní.

Zakázka bude rozdělena do osmi oblastí – Broumovska, Náchodska, Novoměstska, Rychnovska, Trutnovska, Královédvorska, Hradecka a Jičínska. Příliš velké provozní oblasti by totiž podle kraje omezovaly šance menších dopravců.

„Jde nám především o snížení průměrného stáří autobusů, jejich vybavení moderními informačními systémy nebo větší garanci návaznosti jednotlivých spojů. Chceme také zachovat osvědčenou praxi nasazování menších vozidel na méně vytížených linkách," řekl náměstek hejtmana Karel Janeček, který je odpovědný za oblast dopravy.

Hlavním hodnotícím kritériem je sice cena, ale přihlížet se bude i k dalším faktorům. Průměrné stáří vozového parku nesmí v žádném kalendářním roce přesáhnout pět let a  maximální stáří každého jednotlivého vozidla nesmí být větší než deset let.

Vedle stáří vozového parku je důležitá také cena dopravního výkonu za každý kilometr ujetý nad rámec původně předpokládaného rozsahu a také úspora za každý nerealizovaný kilometr z původního objemu.

„Během deseti let, po která zakázka potrvá, můžeme očekávat dynamický vývoj a především změny v přepravních potřebách obyvatelstva. Počítat musíme také se změnou silničních dopravních tras nebo objednávek osobní železniční dopravy," vysvětlil náměstek Janeček.

V Královéhradeckém kraji nyní funguje 14 dopravců. „Předpokládáme, že počet dopravců v kraji bude nižší než v současnosti," řekl v červnu hejtman Lubomír Franc.

Podle hejtmana se nyní průměrné stáří autobusů v kraji pohybuje mezi osmi až devíti lety, ale po krajských silnicích jezdí i autobusy staré až 17 let autobusy.