Uběhlo již téměř čtvrt roku od doby, kdy astronomové zaznamenali pád meteoritů. Ty měly podle odhadů odborníků Akademie věd ČR dopadnout v polích na Hradecku mezi obcemi Sovětice a Čistěves. Objevit tato unikátní poselství z vesmíru se vědečtí pracovníci pokoušeli i za pomocí veřejnosti, kterou se prostřednictvím výzvy snažili do pátrání zapojit.

Dosavadní snaha nalézt úlomky meteoritů však úspěch nepřinesla. Odborníci pátrání ovšem nevzdávají.

Meteority spadlé v květnu se před vědci zatím ukrývají

V květnu vzbudil zájem astronomů pád meteoritů na Hradecku. Přestože nadšení z jejich možného objevu vyburcovalo kromě odborníků i veřejnost, nic se zatím najít nepodařilo.

Vědci však zbraně nesložili. „Plánujeme další hledání až po sklizni. Bohužel se zatím nic nenašlo. Žádná dobrá zpráva to není. Nicméně se může stát, že k objevu dojde i po letech, i když je pravděpodobnost úspěchu menší," uvedl Jiří Borovička z Astronomického ústavu Akademie věd ČR.

Kromě pražských vědeckých kapacit se o nalezení spadlých meteoritů snaží i pracovníci hradecké hvězdárny. Bohužel i oni se zatím z polí vrací z prázdnýma rukama.

„Podnikli jsme minimálně tři výpravy. Předpokládané místo v dané oblasti bylo asi půl kilometru široké a kilometr dlouhé. Nic se najít nepodařilo. Ostatně, nedávno průzkum ztěžovalo i řepkové pole na předpokládaném místě dopadu," okomentovala snahu pracovnice hradecké hvězdárny Lenka Trojanová.

Nic však nevzdávají a do lokality se ještě jednou či dvakrát vydají. Výzva, která prosila o pomoc i laickou veřejnost samozřejmě platí stále. Potřebné kontakty jsou uvedeny na stránkách Astronomickému ústavu Akademie věd v ČR.

Lidé v těchto dnech obrací pravidelně své pohledy k noční obloze. Tu tradičně o srpnových nocích rozsvěcují nitky Perseidy. Nezbývá než si přát, aby jejich přítomnost neosvětlila pouze nebe, ale i zem na Hradecku, kde se ukrývají další „spadlé hvězdy" jejich „květnoví příbuzní".

(pn)