„Aktuálně pracujeme s televizním štábem na filmu Tichá pošta, pro který jsme vyráběli saně tažené koňmi, které budou v tomto filmu k vidění. A kromě toho připravujeme spoustu lyží pro herce, kteří se na nich mají pohybovat. A možná si někteří z nás v tom filmu i zahrají,“ říká Michal Martinek.

Kvůli výrobě saní se museli přiučit i kovářské práci. A jak je vidět na videu, které na svůj facebook umístil Zdeněk Fryml, zaučovala se na nich i „mladá krev“.

Zdroj: archiv Zdeňka Frymla

Zmíněný film Tichá pošta režiséra Jána Sebechlebského, založený na skutečných událostech, se začne se natáčet už v únoru.

Michal Martinek a Zdeněk Fryml.
Jasankáři z Orlických hor dobývají svět: přes Elbrus, drsný sever až po Bolívii

Příběh se odehrává v zasněžených Krkonoších na sklonku druhé světové války, kdy se skupina dětí rozhodne zachránit sestřeleného francouzského pilota. Akce připomíná hru na takzvanou tichou poštu, kdy si děti předávají pilota mezi sebou napříč vesnicemi jako utajenou zprávu ve škole. Musí přelstít hlídky německé okupační armády, zrádce i udavače a také přežít krutou zimu na horách. Film vznikl podle předlohy Jiřího Stránského a pod scénářem je podepsaná s režisérem Jánem Sebechlebským Klára Formanová, dcera Jiřího Stránského.

„Saně už má v péči televizní štáb,“ prozrazuje Martinek.

Jasan se používal na výrobu lyží kvůli své dobré ohýbatelnosti, lehkosti a vysoké pevnosti. Také se z něj mimo jiné dělaly luky a byl používán na výrobu lyžin u saní a hokejek. Z našich dřevin má nejpružnější dřevo. Velmi dobře se obrábí, jak na soustruzích, tak i dlátem a hoblíkem. Také se dobře brousí. Není však jednoduché vybrat si to správné dřevo. Někdy se podle Michala Martínka z celého kmene vyberou jen dvě fošny, z nichž lze lyže vyrobit.

Zakázek mají se Zdeňkem Frymlem dost, práce se dřevem je baví a nebojí se pustit ani do poněkud raritních kousků. Není to tak dlouho, co se podíleli dokonce na restaurování autoveterána. Vyráběli celou dřevěnou kostru Škody 633, kabrioletu z roku 1932.

„Počet těchto vyrobených kusů by se dal spočítat na prstech jedné ruky a myslím, že se dochovaly dva. Jeden je v muzeu ve Škodovce a druhý je tento, který jsme pomáhali zrestaurovat. Je našeho kamaráda, který sbírá stará autíčka, motory, motorky. Doufám, že jednou z toho bude nějaké muzeum,“ prozradil před časem Martinek.

Čas na dobrodružné expedice si však se svým parťákem z dílny vždycky najdou.

„Protože s kolegou Zdeňkem Frymlem pracujeme sami na sebe, jsme stále připraveni někam vyrazit. Když zjistíme, že jsou někde dobré podmínky na lyžování, přerušíme činnost, sbalíme se a vyrazíme natáčet. Takže vlastně pracujeme i při tom výletě, při zábavě. Rádi bychom se podívali i někam po Čechách, plánujeme třeba Šumavu. Také jsme pozvaní i na Island, na takovou krátkou poznávací cestu. Nejvíc mi vyhovuje, když v zimě vyrazíme na lyže a v létě někam do tepla,“ dodává Michal Martinek.

Mohlo by vás také zajímat: nedávné mezinárodní mistrovství ČR v historickém lyžování v Olešnici v Orlických horách opět navštívil i Ota Šimánek, legenda telemarkového lyžování

Zdroj: Deník/Jana Kotalová