„Konečně se mi splnil celoživotní sen a stojím na startu Rallye Dakar. Podřídil jsem tomu všechno a udělal pro to co se dalo," těšil se Bartek se na svou premiérovou dakarskou Rallye připravoval dva roky. Samozřejmě, že mu k tomu nestačily terény v polsko-českém příhraničí. „Aby se kvalifikoval, musel se zúčastnit a hlavně uspět v několik extrémně těžkých závodech. Za řídítky motocyklu soutěžil jak na evropských trasách tak i v horkých pouštních píscích," říká redaktor polského Dzienniku Wałbrzych Jacek Zych, který s ním před odletem hovořil o přípravách a emocích spojených s účastí na nejnáročnější rallye na světě.

Vydařené kvalifikační závody v poušti

„Na začátku, kdy jsem chtěl sám sebe otestovat v poušti, byla Rallye Phoenix na tuniské Sahaře. Tam jsem skončil třetí. Jelikož to byl můj debut, tak jsem byl s výsledkem velmi spokojený. Později se jelo kolo mistrovství světa, typická kvalifikace na Rallye Dakar – Rally du Maroc. Tam se mi také podařilo dojet třetí ve své třídě," popsal polský motocyklista svoji kvalifikační cestu, která ho 5. ledna přivedla na start prologu Rallye Dakar.

Až do konce února se zámecké zahrady každý večer od 17 hodin rozzáří efektními světelnými dekoracemi: Z fontán tryskají proudy světla, v Míčovně se odehrává knížecí ples s tančícími páry, tu a tam do tmy svítí zámecké kočky.
VIDEO: Legendami opředený nacistický Zlatý vlak září u zámku Książ

A jak se dostal polský motorkář do českého týmu? „Souběhem okolností jsem se před třemi lety seznámil na závodech Baja s Jánem Miloněm, který je majitelem týmu, a tam to začalo," usmívá se Bartek, který si byl před začátkem závodu vědom, že důležitá je nejen fyzická příprava potřebná na extrémně náročné přejezdy, ale je potřeba mít i pokoru a zachovat si chladnou hlavu.

Ve slovensko-českém Jantar Teamu jede Bartek samozřejmě pod polskou vlajkou. Servis a veškerou logistiku jemu i dalším jezdcům z týmu zajistí MGR Moto Racing Group - jeden z nejlepších servisních týmů na světě mimo tovární skupiny.

Velký pád v první etapě ho nerozhodil

Náročnost dakarské rallye ochutnal Bartek hned v první etapě, kdy měl na 190 kilometru velký pád. Naštěstí v tu chvíli jel za ním Martin Prokeš, který u něj zastavil a pomohl mu dát se po prvotním otřesu do stavu, kdy mohl pokračovat. Do cíle dojel zkrvavený, potlučený a s rozbitou motorkou, ale bez zlomenin. Motocykl dali mechanici do provozuschopného stavu a Bartek druhý den pokračoval ve splnění svého velkého snu. „Je to tvrďák jak uhelná ruda, na které trénuje," okomentoval na sociální síti jeden z jeho fanoušků dramatický vstup do závodu.

Polský motocyklista Bartłomiej Tabin, který je doma v příhraničním městě Nowa Ruda si plní svůj dakarský sen a zdolává nástrahy arabské pouště v barvách slovensko-české motoristické stáje Jantar Team.Polský motocyklista Bartłomiej Tabin, který je doma v příhraničním městě Nowa Ruda si plní svůj dakarský sen a zdolává nástrahy arabské pouště v barvách slovensko-české motoristické stáje Jantar Team.Zdroj: Jantar Team

V letošním roce byl představen nový koncept rallye - 48hodinová maratónská etapa rozdělena do dvou dnů. Ta startovala v pondělí a po dosažení cíle měli mechanici pouze dvě hodiny na případné opravy, po kterých technika odjela do uzavřeného parku. „Zdá se, že Bartlomiej se z nehody v první etapě už dostává a postupně vylepšuje svou pozici. Po třetí etapě mu už patří 63. místo. Věřím, že Bartekovi se bude postupně dařit lépe a lépe,“ zhodnotil Ján Miloň, šéf Jantar Teamu. To se při druhé části maratonské etapy bohužel nepotvrdilo a polský jezdec opět o čtyři příčky klesl. Ale do cíle zbývají ještě dvě třetiny závodu, takže šance na vylepšení tu rozhodně je.

Rallye Dakar 2024 odstartovala v Saudské Arábii 5. ledna v severním městě Al-Ula a potrvá do 19. ledna, kdy končí v pobřežním městě Yanbu. Trasa rallye je pestrá a náročná. Soutěžící se musí vyrovnat s náročnými terénními podmínkami, včetně dun, skalnatých údolí a hor. Připomeňme, že celková délka trasy je 7891 kilometrů, z toho 4727 km jsou měřené speciální úseky. Během soutěže soutěžící absolvují 12 etap a prolog, který akci zahájil 5. ledna​​​​​​​.