VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nebezpečnou 'pětatřicítku' chce kraj rozšířit. Kvůli novým třípruhům

Východní Čechy - Střídavé třetí pruhy zvýší podle expertů komfort řidičů a bezpečnost dopravy. Stavební úpravy ale nebudou všude možné.

13.5.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vladislav Steinbauer

Frekventovaná a přitom v některých úsecích nebezpečně úzká „pětatřicítka" z Hradce na Olomouc se v nejkritičtějších úsecích dočká rozšíření.

Pardubické hejtmanství chce na řadě úseků namalovat střídavé třípruhy, ty současná šířka vozovky ale mnohde neumožňuje. Ty nejen zvýší na silnici nechvalně známé počtem tragédií bezpečnost, ale také přinesou konec kolon. Ministerstvo dopravy už přislíbilo vypracování studie na rozšíření I/35.

„S náměstkem ministra dopravy Tomášem Čočkem jsme se dohodli, že ministerstvo zadá speciálně pro silnici I/35 studii, která do září detailně rozebere možnosti rozšíření včetně ekonomického zhodnocení," uvedl hejtman Martin Netolický.

Střídavé třípruhy mají být hlavně na rovných úsecích, kde dochází k častým nehodám. Podle ministerstva je pro vybudování těchto třípruhů nezbytná šíře komunikace 12,5 metru. Stávající silnice má nyní šířku někde dostačující, místy ale jen osm metrů a ne všude bude rozšíření technicky možné.

„Předpokládaná cena rozšíření silnice je až 30 milionů na jeden kilometr, avšak i přesto to považuji za důležité i vzhledem k tomu, že stavba dálnice R35 na sebe nebude v jednotlivých etapách navazovat, navíc první úseky budou hotové až za tři roky. Druhým důvodem je ukončení úprav dálnice D1 až v roce 2020, což s sebou nese zvýšený tranzit na I/35," dodal Netolický.

Se střídavými třípruhy jsou dobré zkušenosti u našich západních sousedů nebo ve Skandinávii. Aby plnily správně svou funkci, měly by se po pravidelných intervalech střídat, v jednom směru by žádný neměl být kratší než 800 a ne delší než 2000 metrů. Kvůli bezpečnosti  je třeba výrazně oddělit protisměrné pruhy. Pokud to – podobně jako tomu bude na I/35 – není svodidly, měly by být obě linie dělící dvojité čáry od sebe vzdáleny více, než je na českých silnicích dnes zvykem.

„Dle zahraničních zkušeností v případě použití uspořádání silnice 2+1 bez svodidel dojde ke snížení nehodovosti 30 – 40 % oproti standardním dvoupruhovým komunikacím," podotkl na serveru silnice-zeleznice.cz expert Václav Marvan.

Podle odborníků se třetími střídavými pruhy sice nezvýší kapacita silnice, ale zlepší se komfort řidičů. I když nedoporučují následné zvýšení maximální rychlosti ze stávajících 90 km/h.

Hejtmanství letos také chce pokračovat v billboardové kampani na I/35 zaměřené na bezpečnost, úprav se také dočkají některé křižovatky.

Autor: Kamil Dubský

13.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Ve šlágru kola slavila úspěch kostelecká taktika

Počítání volebních hlasů.

V hradeckém kraji vystavili voliči účet i architektům krajské koalice

Těším se na to, co mi život přinese nového, říká Soňa Marková

Náchod - “Výsledky voleb jsou pro mě osobně a hlavně pro KSČM velkým zklamáním. Nečekali jsme, že se hlasy přesunou tak významně ke stranám, které jsou spíše populistické. Ale voliči rozhodli,” říká poslankyně za KSČM Soňa Marková.

Triumf ANO, debakl levice, Bělobrádek uhájil křeslo o 173 hlasů

Královéhradecký kraj - Volby do Poslanecké sněmovny na území Královéhradeckého kraje de facto kopírovaly výsledek v celé České republice. Drtivým způsobem vyhrálo hnutí ANO, těžkou porážku utržily levicové strany.

Volební účast v kraji převýšila celostátní průměr. Na 12. mandát to nestačilo

Hradec Králové - Lidé v Královéhradeckém kraji jsou odpovědnější a k volbám jich chodívá více, než je celostátní průměr. Letos k volebním urnám dorazilo 63,25 procenta oprávněných voličů.

Jan Birke: „Musíme zachránit značku ČSSD"

Královéhradecko /ROZHOVOR/ - Lídr královéhradecké krajské kandidátky ČSSD Jan Birke svůj post poslance obhájil, ale po skončení voleb a sečtení hlasů bylo vidět, že k radosti má daleko.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení