Nová magistrála za 1 miliardu 140 milionů bez DPH má obkroužit město a vyhnat automobily z centra. Denně jím projede osm až deset tisíc aut, z toho dva tisíce kamionů. Pro místní je tato situace neúnosná. Očekávají, že po dokončení obchvatu se sníží dopravní zátěž na třetinu.
Technické údaje
I/16 Nová Paka – obchvat
Počet všech stavebních objektů: 144
Mostní objekty: na silnici 13, nad silnicí 3
Celková délka mostů: 1020 m
Okružní křižovatky: 2
Protihlukové stěny: 22 (celková délka: 4180 m)
Opěrné a zárubní zdi: 3
Podle odborníků je centrum přetíženo nejen nadměrnou dopravou, ale průjezdní úsek silnice I/16 má také nevyhovující technické parametry.
Miliardová investice nebyla odstartována, i když vloni Ředitelství silnic a dálnic ČR avizovalo, že při zdárném majetkoprávním vypořádání je reálné stavbu zahájit. O stavební povolení přitom požádalo v roce 2018.
Michaela Teichmanová z krajského odboru dopravy a silničního hospodářství potvrdila, že stavební povolení bylo vydáno 30. června. Stavební úřad v průběhu řízení neshledal důvody, které by bránily povolení záměru.
Nyní musí být dokument patnáct dnů zveřejněn na úřední desce, poté v další patnáctidenní lhůtě se k němu mohou účastníci řízení odvolat. V srpnu bychom mohli znát výsledek.
Pokud nikdo stavební povolení odvoláním nezkomplikuje, nabude právní moci a stavba může být zahájena. Podle informací z hradeckého ředitelství silnic a dálnic bude následovat vypsání výběrového řízení na dodavatele stavby, která bude pravděpodobně zahájena v příštím roce.
Doufejme, že projekt už žádný z vlastníků pozemku neohrozí. „Bez právní moci se projekt nepohne. Samozřejmě bychom byli rádi, aby se nikdo neodvolal a začalo se co nejdříve stavět,“ uvedl starosta Nové Paky Josef Cogan.
Obchvat Nové Paky je napojen na silnici I/16 před Kumburským Újezdem a vrátí se na ni na konci Vidochova. Předpokládaná cena díla je 1 140 495 867 Kč (bez DPH). Stavba se dotkne katastrálního území obcí Heřmanice, Kumburský Újezd, Nová Paka, Pustá Proseč, Studénka, Štikov, Vidochov a Vrchovina. Stávající silnice I/16 bude po dostavbě převedena mezi silnice III. třídy.