Odboráři společnosti BusLine, která patří k největším dopravcům v kraji, jsou odhodláni se ke stávce přidat. Jejich předák Jiří Kuchynka sice ocenil přístup vedení Královéhradeckého kraje, který letos dá na platy řidičů 50 milionů korun, podle něj je ale důležitá solidarita s řidiči v jiných krajích, kde problém s platy přetrvává.

„To, že se má někdo trochu líp, neznamená, že nepodpoří ostatní," řekl Deníku Jiří Kuchynka.

Navýšení platů téměř o třetinu však podle něj ještě není dostatečné. „Chceme víc, abychom měli prostor pro slušné kolektivní vyjednávání. Je nutné, aby firmy měly možnost dávat prémie a odlišit dobré řidiče od špatných, aby se zvýšila motivace pracovníků," vysvětlil Jiří Kuchynka.

Podle něj navíc zatím nikdo nevysvětlil, jak se bude řešit indexace mezd příští rok, až se zvýší minimální mzda.

Odborový svaz dopravy (OSD) ohlásil celostátní stávku před dvěma týdny, dnes by o jejím termínu mělo jednat předsednictvo svazu. Podle předsedy OSD Luboše Pomajbíka však není jisté, že odboráři ještě dnes oznámí, kdy se bude protestní akce konat.

Odbory totiž stávku chtějí oznámit v nejkratší zákonné lhůtě s třídenním předstihem, a kdyby ji vyhlásily zítra, připadla by na víkend, což by pro odboráře nebylo výhodné.

Ke stávce nebudeme nikoho nutit

„Cílem našeho snažení není stávka, ale náprava stavu v Pardubickém, Ústeckém a Jihomoravském kraji, kde potíže s nízkými mzdami řidičů trvají a nejsme schopni se tam dlouhodobě domluvit," řekl Deníku Pomajbík. Dodal, že naopak vedení Královéhradeckého kraje se s problémem vyrovnalo „ukázkově".

Záměr vyhlásit celostátní stávku před dvěma týdny podpořila většina základních odborových organizací z celého Česka, z přítomných předáků se prý jen čtyři zdrželi hlasování.

„Celorepubliková podpora je jednoznačná. To ale neznamená, že budeme lidi ke stávce nutit," uvedl Luboš Pomajbík. Podle něj je důležité, aby stávkující šoféři cítili podporu.

Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října 2015. Podle nové podoby zákona o veřejných zakázkách by soutěže na zajištění veřejné dopravy měly zohledňovat i jiná kritéria než cenu a stanovovat například nejnižší mzdu pro šoféry autobusů.

„My nechceme pro řidiče měsíčně 35 tisíc čistého. Víme, že jsme dělnická profese - i když s velkou zodpovědností," řekl Jiří Kuchynka.

Padesát milionů pro řidiče
Královéhradecký kraj v březnu oznámil, že letos dá 50 milionů korun na zvýšení mezd řidičů autobusů.
Podle náměstka pro dopravu Martina Červíčka smlouva obsahuje dodatek, který by měl zaručit, že peníze od kraje budou použity výhradně na mzdy řidičů. Odboráři, kteří loni hrozili stávkou, už by k ní letos podle něj neměli mít důvod.
Kraj už na začátku roku uvolnil na mzdy řidičů navíc 7,5 milionu korun.
Mzdy řidičů autobusů by se měly podle dohody vlády a odborů letos zvýšit zhruba o třetinu z nynějších 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Vzrůst má i příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami, nově by měl být zaveden příplatek za náročné pracovní prostředí.
Podle odborů dostali řidiči v některých krajích přidáno méně. Firmy sice zvýšily sazby podle vládního nařízení, šoférům ale na druhou stranu snížily odměny.