Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odbory trvají na svém: Zrušte tendr

Hradec Králové - Ani další schůzka zástupců řidičů linkových autobusů s vedením kraje neodvrátila hrozbu stávky. Odboráři dál požadují zrušení tendru na autobusovou dopravu a návrhy kraje na změnu zadávacích podmínek považují za nedostatečné.

8.1.2016
SDÍLEJ:

Výstražná akce řidičů autobusů „Vesty pro Hradec“.Foto: Deník/ Michal Fanta

„Řečeno jednoduše: naše stanoviska se nepřiblížila," prohlásil po schůzce odborový předák Jiří Kuchynka. Královéhradecký hejtman Lubomír Franc potvrdil, že odbory na zrušení tendru stále trvají. „Problém se mzdami řidičů nemůže kraj vyřešit sám. Musí se hledat cesta na celorepublikové úrovni," uvedl hejtman.

Řidiči: Minimální mzdu už máme

O problému se tedy bude dál jednat. V pondělí se odboráři a královéhradecký hejtman Lubomír Franc sejdou s premiérem Bohuslavem Sobotkou a ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou. Kraj chtěl přitom v pondělí už definitivně rozhodnout o změnách a pokračování tendru, odložil to tedy až na středu. „K celé věci bude svoláno mimořádné jednání (rady kraje), které by se mělo uskutečnit ve středu 13. ledna," řekl ve čtvrtek hejtman.

Předmětem sporu je pětimiliardový tendr kraje na na autobusové dopravce pro roky 2017 až 2026. Odbory tvrdí, že zadávací podmínky soutěže postavené jen na co nejnižší ceně povedou ke stagnaci již nyní podprůměrných mezd řidičů, a žádají zrušení tendru.

Kraj však namísto zastavení soutěže řidičům nabídl kompromis: změní zadávací podmínky tendru. Změny by se měly dotknout například části řešící odměňování a růst platů řidičů autobusů.

„Řešení, které nám kraj nabízí, nemá příliš velký význam. Zadání, že dopravce musí dodržet minimální mzdu je podle nás zbytečné protože tu už stejně máme," řekl Jiří Kuchynka. Slibovaná valorizace podle něj k ničemu nepovede, protože platy by rostly pouze v řádu korun.

Zdůraznil, že růst platů je nutný, protože je nezbytné dopravy přitáhnout mladé lidi. „Teď za volantem sedí chlapi od 45 do 60 let," upozornil odborář. Podle něj kvůli nedostatku řidičů reálně hrozí kolaps dopravy, protože pokud dopravci lidem pořádně nezaplatí, zůstanou bez řidičů. Navíc je za to postihnou sankce od kraje.

Řidiči nyní berou bez přesčasů a různých příplatků kolem 12 500 korun měsíčně, chtěli by 25 až 27 tisíc korun.

Kraj argumentuje hrozbou pokuty

Hejtman Franc už dříve zdůraznil, že mzdy by si řidiči měli vyřešit hlavně se svými zaměstnavateli. To však odboráři odmítají s tím, že na  zaměstnavatele prý už moc tlačit nemohou. „Už dnes se dopravci třesou strachy, na kolik budou muset spočítat cenu a jaký ekonomický průšvih to bude. Oni už před námi nemají kam couvat," podotkl Jiří Kuchynka.

Sám prý vkládá velké naděje do pondělního jednání s premiérem Sobotkou, který prý jako jeden z mála „ten problém chápe".

Hejtman Franc však i nadále trvá na tom, že  zrušení tendru není možné. Při bezdůvodném zrušení soutěže by podle něj kraji mohla od antimonopolního úřadu hrozit sankce až 40 milionů korun. Vedení kraje jde zatím cestou ústupků. Již dříve odsunulo termín otevírání obálek z 8. prosince na 18. ledna, nyní se rozhodlo změnit zadávací podmínky tendru a otevírat obálky na konci března.

Dopravci prý požadavky chápou
Dotovanou autobusovou dopravu nyní pro kraj zajišťuje 14 autobusových dopravců. Nejvíce pro kraj jezdí firmy Arriva Východní Čechy Chrudim, BusLine a CDS Náchod.
Výkonný ředitel BusLine Radek Chobot Deníku řekl, že pro ně jako dopravce je zakázka zmatečná. „Bylo ohledně ní hodně dotazů na kraj, na které bylo odpovězeno nedostatečně. V současné době zvažujeme,  zda se tendru vůbec zúčastníme," řekl.
Firmě podle něj vadí například opatření ohledně uzavírek, které trvají méně než čtrnáct dní. V tomto případě jdou totiž náklady za objížďky na vrub dopravce. „Ale právě takových uzavírek je během roku velké množství," podotkl Radek Chobot.
Platové požadavky řidičů prý chápe: „Jenže peníze ve veřejném sektoru si dopravce nevyčaruje."
Podobný názor má také ředitel CDS Náchod Zdeněk Pouznar. „Vzhledem k situaci na trhu práce je požadavek na zvýšení platů ze strany řidičů přijatelný. My máme problém s naplněním pracovních míst, takže mzdová otázka je prioritou," řekl Deníku.
Dodal, že společnost CDS Náchod má k tendru připomínky, ale to, jak byla soutěž nastavena, je věcí kraje.

Autor: Ivana Vitovská

8.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

V Broumově u nádraží evakuovali desítky lidí a psa. Unikal plyn

Ilustrační foto.

Zaměstnavatel neposílal srážky ze mzdy insolvenčnímu správci

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Machovu zatím chybí forma i štěstí

Náchodsko - O slunečném víkendu se hrálo o další mistrovské body ve fotbalovém Jopeco Okresním přeboru mužů.

Nevěděli, co se šaty, tak je vrátili

Jaroměř, Josefov - Nečekaného překvapení se po pár týdnech dočkali jak vystavovatelé, tak i majitelka odcizených šatů. Před vchodem do objektu Starého špitálu v Josefově, kde se v době 9. do 11. září konala výstava a z něhož zmizely některé vystavované artefakty (tj. zářivky a plesové šaty), se z ničeho nic jednou ráno objevila igelitka. A uvnitř se skrývaly oboje šaty, které kdosi předtím z výstavy odnesl.

Derby rozhodly jaroměřské vstupy do třetin

Náchodsko - Mizerný start do sezony zažívá nejúspěšnější celek posledních pěti let. Hokejisté Náchoda se v úvodu nového ročníku trápí jak v ofenzivě, tak i v defenzivě, což potvrdili i v nedělním domácím zápase s Třebechovicemi.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení