Na železničním přejezdu v Kuklenách vyhasly v pondělí odpoledne životy otce a syna. Tragédie, kterou dle informací Deníku mohly zapříčinit rodinné spory, otevřela diskuzi o tom, zda nejsou přejezdy bez závor v krajské metropoli příliš nebezpečné, i o tom, jak situaci změnit. Ať už bylo příčinou nehody cokoli, odborníci i veřejnost se shodují, že by přejezdy ve městě měly být opatřeny závorami, nebo by je měla řešit stavba mimoúrovňových křížení.
Tento konkrétní přejezd podle Správy a údržby železniční cesty závory dostane. V současné době se připravuje soutěž na zhotovitele dokumentace pro územní řízení.
Do lepšího zabezpečení přejezdu půjdou miliony
Kuklenský přejezd, na kterém se stala v pondělí odpoledne nehoda s tragickými následky, se dočká závor. Přejezd je v současnosti opatřen pouze světelným zabezpečením. Prozradil to tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš. „Pro zvýšení bezpečnosti lze přejezd doplnit závorami. Toto doplnění ale vyžaduje kompletní rekonstrukci stávajících logických obvodů zařízení. Cenové náklady na rekonstrukci přejezdu jsou zhruba osm milionů korun," prozradil mluvčí.
Přejezd, na kterém došlo k tragické nehodě, však není jediným závorami nechráněným přejezdem v okolí. Nacházejí se tu další dva. Podle mluvčího Illiaše by cena za jejich celkovou rekonstrukci přesáhla částku dvaceti milionů korun.
Kuklenský „přejezd smrti" však závory dostane - stát by se tak mělo v rámci komplexní rekonstrukci trati Velký Osek - Choceň.
Jednání mezi krajským městem a SŽDC potvrdila tisková mluvčí Hana Vlčková. „Zástupci vedení města se setkali se zástupci SŽDC a předali jim k tomuto úseku konkrétní podněty," prozradila mluvčí.
SŽDC přejezd opatří závorami nejen z toho důvodu, že se nachází v intravilánu města. „Předpokládá se zde zvýšení rychlosti do jiného normového pásma, kde jsou závory předepsány. V současné době se připravuje soutěž na zhotovitele dokumentace pro územní řízení," doplnil mluvčí Illiaš s tím, že největším problémem jsou neukáznění řidiči, kteří pro pár ušetřených minut ohrožují nejenom sebe, ale především životy nevinných lidí.
„Z železničního hlediska neexistuje nebezpečný přejezd. Všechny jsou zabezpečeny a odpovídají všem platným normám a zákonům. Je potřeba si uvědomit, že ani sebelepší zabezpečení není nic platné, pokud chodci a řidiči nedodržují základní platné zákony a pravidla. Celých 99 procent všech nehod na železničních přejezdech zaviní řidiči. Řidiči dokonce nerespektují přejezdy opatřené závorami," dodal. Podle některých odborníků a také ministra dopravy Dana Ťoka by se mělo upřednostňovat budování mimoúrovňových křížení.
Děsivý účet tragédie na přejezdu: Dva mrtví, škoda 1,5 milionu
Na železničním přejezdu v Hradci Králové ve čtvrti Kukleny se v pondělí odpoledne srazilo osobní auto s osobním vlakem, dva lidé v autě (otec se synem) srážku nepřežili. „Auto po srážce shořelo, vlak jej zcela zdemoloval. Hořela i lokomotiva. Provoz na trati byl přerušen," řekl mluvčí policie Jan Čížkovský. Auto Škoda Rapid z dosud nezjištěných příčin vjelo přímo před přijíždějící vlak na železničním přejezdu v Pardubické ulici. Vlak přijížděl ve směru od Prahy do Hradce Králové. Strojvedoucí přes použití rychlobrzdy již nedokázal střetu zabránit. Vlak auto po srážce před sebou tlačil asi 90 metrů, v autě zahynuli řidič i spolucestující. Ve vlaku jelo 13 lidí, kterým se nic nestalo. Požár auta a lokomotivy likvidovali hasiči. Přejezd je zabezpečen světelnou výstražnou signalizací, která byla podle svědků v době srážky v provozu. Škoda na vlaku byla odhadnuta na 1,2 milionu korun, na autě na 300 000 korun.