V žádostech o řidičské průkazy se projevuje postupná digitalizace státní správy. Klíčovou roli v rozvoji digitalizace hraje právě bankovní identita. „Bankovní identita je nejvyužívanějším nástrojem na ověřování totožnosti občanů při využívání online služeb státu. Lidé oceňují, že si své úřední záležitosti vyřídí kdykoli a odkudkoli a nemusí si kvůli návštěvě úřadu brát třeba dovolenou,“ říká Marek Růžička, výkonný ředitel Bankovní identita, a.s.
Bankovní identita, digitální občanka, je zdaleka nejpoužívanější metodou digitálního ověření totožnosti českých občanů
u státních institucí a firem. Bankovní identitu má 5,5 milionu klientů bank, kteří využívají elektronické bankovnictví. Umožňuje jim jednoduché a bezpečné přihlášení k portálům státní správy i firem, jednoznačné prokázání osobních údajů (např. plnoletosti) a podepsání dokumentů.
V České republice funguje od ledna 2021 pod značkou BankID. Za tu dobu ji využily více než 2,5 milionu lidí, což představuje více než třetinu dospělé populace. Bankovní identita významně přispívá k digitalizaci státní agendy i služeb soukromých firem.
Výhodou elektronické žádosti o nový řidičský průkaz, která je zdarma, je její snadné vyřízení. Žádost je předvyplněná, včetně nejaktuálnější fotografie a podpisu. O nový doklad může řidič požádat nejdříve tři měsíce před koncem platnosti původního. Důležité je počítat s délkou jeho vyhotovení, která činí dvacet dnů. Podmínkou pro odeslání žádosti je mít připojenou datovou schránku fyzické osoby. Nicméně i tu si občan snadno založí pomocí bankovní identity přes Portál občana nebo na adrese www.chcidatovku.gov.cz.
Výzva k vyzvednutí hotového dokladu přijde žadateli SMS zprávou nebo e-mailem, což si nastavuje při vytvoření žádosti. Stejně tak si při žádání o průkaz řidič vybere obecní úřad, kde si nový doklad vyzvedne.