Jeho kopie byla v Broumově objevena před 18 lety v kapli svatého Kříže v klášterním kostele sv. Vojtěcha a do loňského roku byla unikátní kopie vystavena v klášterním refektáři.

Vloni se plátno dočkalo odborného zásahu z povolaných rukou restaurátorky historických textilií Zuzany Červenkové, a přímo z jejího ateliéru putovalo do Slezska, kde bude vystaveno ještě měsíc.

Před časem budila mediální pozornost přeprava Slovanské epopeje do Japonska. V broumovském klášteře prožívali před časem něco podobného i když v nepoměrně menším měřítku.

Na výstavu do zámku Fryštát v Karviné totiž putovala z Broumova kopie Turínského plátna, která je dominantní součástí stálé expozice v refektáři broumovského kláštera. „Klimatizované bedny jsme sice nepotřebovali, ale i v tomto případě bylo nutné dodržet určité podmínky při transportu a zabalení," říká restaurátorka textilií Zuzana Červenková, která o plátno pečovala.

POTŘEBOVALO OČISTIT A ZRESTAUROVAT

Před cestou na zámek Fryštát, která se domlouvala rok předem, si plátno totiž vyžádalo odborný zásah, jehož potřeba vzešla z dřívějšího průzkumu. „Provedla jsem jak vizuální, tak mikroskopický průzkum a zjistila množství plísní a znečištění organickými i anorganickými nečistotami," uvedla Zuzana Červenková, která má pro práci s historickými textiliemi udělenou licenci od Ministerstva kultury ČR.

Na základě tohoto průzkumu se rozhodlo, že je nutno repliku Turinského plátna před „výletem" na sever Moravy dát do odpovídajícího stavu. Proto Zuzana Červenková plátno převezla do svého ateliéru u Náchoda, kde prošlo čištěním a restaurováním.

PEČLIVÉ BALENÍ DO NĚKOLIKA VRSTEV

Pak už jen zbývalo připravit ho na cestu. Plátno bylo svinuto na speciální roli z nekyselé lepenky, protože pro zacházení s takovouto textilií je důležité, že všechno musí být nekyselé s neutrálním pH. „Relikvie byla zabalena v neběleném bavlněném plátně, které neprošlo chemickým procesem bělení. Neobsahuje tak stopové prvky chlóru, který by mohl narušit barevné pigmenty a lněné vlákno, z něhož je Turínské plátno zhotovené," vysvětluje restaurátorka nezbytnost dodržování přísných podmínek a osvědčených postupů.

Před samotným transportem bylo plátno ještě obaleno do speciální pěny Neralon, která ho chránila proti vlhkosti a poškození.

Zuzana Červenková prováděla přímo na zámku Fryštát i samotnou instalaci. „Je to opravdu specifický úkol a nikdo jiný než restaurátor se toho ujmout nemůže."

PŘÍSNÉ PODMÍNKY PRO VYSTAVENÍ TEXTILIE

Vystavení bylo samozřejmě podmíněno zajištěním vhodných podmínek. „Světelnost se snížila na 50 luxů, relativní vlhkost musí být 55 až 58% a teplota v místnosti kolem 15 až 20 stupňů. Důležité je aby ani vlhkost ani teplota prudce nekolísala," prozradila podmínky, v nichž je relikvie vystavena. Na zámku Fryštát k tomu přistoupili velmi zodpovědně a pořídili monitorovací jednotky. „V místnosti je speciální osvětlení a přístroje na měření vlhkosti vzduchu které dohlížejí na udržení optimální podmínky," říká Ingrid Szczypková z karvinské radnice, která exkluzivní výstavu Turínského plátna v Karviné iniciovala.

V dalších dvou místnostech jsou informační panely s dalšími exponáty, které s Turínským plátnem úzce souvisí. „Jedná s o různé relikviáře, kříže, dalmatiku s doplňky a ornát vykládaný pravými českými granáty, který patřil Matoušovi Ferdinandovi Sobkovi z Bílenberka, který Turínské plátno daroval klášteru," dodal správce broumovského kláštera Přemysl Sochor, který kopii Turínského plátna v roce 1999 objevil.
Výstava potrvá do 22. dubna, pak se plátno opět pečlivě zabalí a na hlavní turistickou sezónu se vrátí domů, do broumovského kláštera.

Turínské plátno

(originál) je v Turíně od roku 1578 a je považováno za pohřební rubáš Ježíše Krista. Na lněné látce je otisk muže pouhým okem rozeznatelný při pohledu z větší vzdálenosti. Ve skutečnosti jde o projekci (jakýsi první negativ). Plátno má rozměry 436 x 110 cm. Na světě se nachází kolem 40 podobných kopií, broumovská je ale jediná v střední Evropě (na sever od Alp) a patří k nejzdařilejším.