Řidiči a dopravci tak splnili slib daný vedení Královéhradeckého kraje a ke čtvrteční celostátní stávce řidičů linkových autobusů, která měla bojovat za vyšší platy, se nepřipojili.

„Nemáme hlášené žádné vynechané spoje ani neobsloužené zastávky. Všechny autobusy, které objednává Královéhradecký kraj, dnes ráno vyjely," uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček.

Šofér: Slibovali víc peněz

Stávka však měla mezi řidiči podporu. Všichni šoféři, které Deník včera oslovil na královéhradeckém autobusovém terminálu, se shodli, že akce za zvýšení jejich platů je potřebná. „Hradecký kraj na to peníze dal, tady proto není třeba stávkovat. V krajích, kde peníze nedostali, je ale stávka oprávněná," řekl Josef Zilvar z CDS Náchod.

Peníze, které kraj slíbil na platy poslat, se prý na jeho výplatě zatím neodrazily, ale nárůst má slíbený. „Podle toho, jak jsme to s kolegy počítali, by zvýšení mělo dělat asi dva tisíce korun," řekl Josef Zilvar.

Královéhradecký kraj uvolnil na platy řidičů 50 milionů korun.

Řidiči, který pracuje pro dopravce z kraje Vysočina, už se výplata zvýšila. „Bylo to asi o dva tisíce korun víc, plat mi tak vzrostl asi o deset procent," řekl muž, který si však nepřál, aby jeho jméno bylo zveřejněno.

Podle něj ani po zvýšení jeho plat neodpovídá náročnosti a odpovědnosti, jakou práce řidiče autobusu představuje. „Navíc slibovali víc - zvýšení mělo činit pět až sedm tisíc korun. Slyšel jsem to v televizi," podotkl.

Podle něj je stávka na místě, řidiči by však měli bojovat o 130 korun za hodinu. „Ta částka by byla za náš výkon adekvátní. Těch sto korun, o které jde teď, za stávku asi nikomu nestojí," uvedl řidič.

To, co přidají, prý uberou jinde

Rozčarovaný byl také zaměstnanec společnosti AP Tour. O zvýšení platů si prý nedělá žádné iluze. „Dostanete sice přidáno, ale na druhé straně vám zaměstnavatel ubere jinde a nezaplatí vám například za úklid autobusu nebo další věci, které předtím byly placené," řekl muž. Podobná tvrzení zaznívají i od odborářů z některých krajů.

Celostátní stávka se nakonec omezila jen na Jihomoravský a Olomoucký kraj, částečně zasáhla i kraj Pardubický.

Řidiči za své mzdy bojují už od podzimu roku 2015. Vláda stanovila od začátku letošního roku minimální mzdu na 98,10 Kč za hodinu jízdy a na 88 korun za hodinu čekání. Zavedla také příplatek 6,60 Kč za hodinu za náročné pracovní prostředí.

Stát se rozhoupal a krajům pomůže

Hradecký kraj od začátku roku jednal s dopravci a v březnu oznámil, že na zvýšení mezd řidičů podle vládního nařízení letos postupně uvolní 50 milionů korun. Navíc už od 1. ledna v rámci smluv a stanovené indexace objemu mezd zvýšil platby dopravcům asi o 7,5 milionu korun.

Zhruba polovinu z nákladů by však měl kraji uhradit stát. Vláda totiž v předvečer stávky oznámila, že uvolní celkem 420 milionů korun z rozpočtové rezervy na pomoc krajům se zvýšením mezd řidičů.

Kraj tento krok vlády přivítal. „Nyní budou následovat intenzivní jednání s ministerstvem dopravy, jakým způsobem a v jaké výši budou náklady krajům zpět propláceny," komentoval to hejtman Jiří Štěpán.